@article { author = {نجفی فرید, and همایی نژاد محمدرضا,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدل سازی ریاضی جدید سیستم سرو- نیوماتیک بوسیله منطق مود لغزشی به منظور کنترل موقعیت- نیرو}, abstract_fa = {دراین مقاله، مدل سازی ریاضی جدیدی از دینامیک سیستم سرو- نیوماتیک ارایه می گردد. در این روش، نیروهای مزاحم درونی، مانند اصطکاک و نیروهای اعمالی ازخارج به سیستم، اعم از اغتشاشات و یا بارهای متصل به پیستون، می توانند با منطق مقتضی وارد مدل سازی سیستم شده و سهمی را از فشار کل در دو سمت پیستون به خود اختصاص دهند. به عنوان نمونه، توزیع فشار در دو سمت پیستون به گونه ای صورت گرفته که نیروی اصطکاک با توجه به جهت حرکت ونیروی اعمالی به سیستم خنثی گردند. سپس، تنظیم فشار تا آنجا ادامه می یابد که شتاب مطلوب در لغزنده ایجاد گردد. روابط شیر محدود کننده جریان به صورت خطی در مدل سازی وارد می گردد. با توجه به واردشدن عبارت های غیر خطی، مدل سازی ریاضی دینامیک سیستم به وسیله الگوریتم مود لغزشی انجام می گیرد. همچنین، منطق و استراتژی کنترل براساس منطق مود لغزشی در نظر گرفته می شود. در پایان، یک نمونه شبیه سازی کامپیوتری به منظور بررسی صحت روش ارایه شده در مدل سازی و کنترل انجام می گیرد.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202182.html}, eprint = {} } @article { author = {گنج علی خان نسب سیدعبدالرضا, and امیدپناه محمد,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تعیین مشخصه های حرارتی نمونه جدیدی از یک سیستم هوا گرم کن با استفاده از مشعل متخلخل تابشی و در نظر گرفتن اثرات تشعشعی گازی}, abstract_fa = {در مطالعه حاضر، طرح جدیدی از یک سیستم هواگرم کن ارایه گردیده که در ساختمان داخلی آن از مشعل متخلخل تابشی استفاده شده است. اصول کار این سیستم بر پایه تبدیل انتالپی گاز به انرژی تشعشعی و بالعکس استوار می باشد. هوا گرم کن مذکور دارای سه لایه متخلخل درسه قسمت اصلی خود می باشد. لایه متخلخل درقسمت مرکزی بصورت یک مشعل متخلخل تابشی عمل نموده که می تواند انرژی حاصل از فرآیند احتراق را بصورت تابشی ازخود صادر نموده و به سمت لایه های متخلخل در دو قسمت دیگر منتشر نماید. در این دو قسمت، در اثر جذب شار تشعشعی، محیط متخلخل افزایش دما پیدا نموده و برپایه تبدیل انرژی تابشی به انتالپی گاز، جریان هوای عبوری بطور موثر گرم می شود. جهت تعیین مشخصه های حرارتی سیستم مورد نظر، معادلات حاکم شامل معادله انرژی برای فاز گاز و جامد به همراه معادلات انتقال حرارت تشعشعی برای هر کدام از سه قسمت هوا گرم کن بصورت عددی و با استفاده از روش تکرار حل شده است. نتایج نشان می دهد در صورتیکه از لایه های متخلخلی با ضخامت اپتیکی زیاد درساختمان هوا گرم کن استفاده شود، سیستم مربوطه دارای راندمان بالایی خواهد بود.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202183.html}, eprint = {} } @article { author = {حسنی آهنگر محمدرضا, and دهقان مهدی, and واحدی خداداد,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی و تحلیل عملکرد یک بالانس نیرویی در تونل باد از دید قابلیت اطمینان}, abstract_fa = {بالانس یکی از مناسب ترین ابزارهای اندازه گیری در تونل باد است که پل های کرنش سنج نصب شده برروی آن کرنش های اعمال شده را بادقت مطلوبی اندازه گیری می کند. سیستم های بالانس به دلیل نوع وظیفه و کاربرد از سیستم های حساس است، لذا، دقت قابلیت اتکاپذیری و ایمنی از خصوصیات تفکیک ناپذیر آن است. اینگونه سیستم ها بایستی بتوانند ماموریت محول شده را حتی درصورت بروز خطا به درستی انجام داده و خطا را تحمل کنند. در این مقاله، ساختار بالانس و انواع خطاهای تاثیر گذار بر روی آن در تونل باد مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. نرخ خرابی هر یک از اجزای بالانس، از قبیل کرنش سنج ها، سازه بالانس و منبع تغذیه، براساس مستندات فنی شرکت های سازنده و با انجام آزمایش های خستگی ارزیابی و محاسبه شده است. با مدل سازی قابلیت اطمینان سیستم بالانس، تاثیر هر یک از اجزا بر روی قابلیت اطمینان بالانس بررسی و با ارایه مدل مارکوف قابلیت اطمینان سیستم بالانس تحلیل و محاسبه شده است. نتایج بدست آمده از این بررسی و تحلیل نشان می دهد که کوتاه بودن مدت زمان آزمایش تونل باد تاثیر به سزایی درمیزان قابلیت اطمینان سیستم دارد. این امر نقش عمده ای در افزایش دقت و صحت نتایج بدست آمده از مدل مورد آزمون در تونل باد و کاهش هزینه های انجام آزمون را به همراه دارد.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202184.html}, eprint = {} } @article { author = {قربانی احمد, and پژوهش جهرمی امین,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل طیفی آزمایش های پروازی هواپیما به کمک شبیه سازی پرواز}, abstract_fa = {اغلب شبیه سازی پرواز برای تحلیل رفتار هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد و داده های خروجی آن با داده های تست پرواز مقایسه می شود. در این مقاله از روش های پیشرفته آماری و آنالیز طیفی، اعتبار مدل های ریاضی به کار گرفتهشده در شبیه سازی ارزیابی شده است. همچنین، برای تایید این متدولوژی مقایسه ای بین نتایج شبیه سازی و تست پروازی سه نمونه پرواز واقعی به عمل آمده است. این مقایسه توافق های نسبتا نزدیکی را نشان می دهد.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202185.html}, eprint = {} } @article { author = {محمودی مصطفی, and انصاری محمدرضا,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عددی اثرات نرخ جریان تزریقی از لبه فرار پره توربین گازی روی توزیع عدد ماخ سطح پره با استفاده از مدل آشفتگی RNG.k-ε}, abstract_fa = {دراین تحقیق، اثر جریان تزریقی از لبه فرار پرده توربین گازی روی توزیع عدد ماخ بررسی شده است. برای تحلیل جریان از مدل آشفتگی RNG.K-ε استفاده شده و نتایج به صورت منحنی های عدد ماخ برروی سطوح پره با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است. مقایسه نتایج مدل آشفتگی RNG.K-ε بانتایج آزمایشگاهی دقت مدل مذکور برای نشان دادن افت عدد ماخ در لبه فرار ناشی از گردابه های ایجاد شده در انتهای آن را نشان می دهد. همچنین، این نتایج اثرات نرخ جریان تزریقی از لبه فرار پره را روی توزیع عدد ماخ سطح پره نشان می دهد.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202186.html}, eprint = {} } @article { author = {غفاری علی, and علی آبادی عباس, and ضیابشرحق مسعود,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی یک سیستم کنترل قدرت بر پایه دما، فشار متوسط سیکل و سرعت پیستون جابه جایی جهت بهبود سرعت پاسخ موتور استرلینگ}, abstract_fa = {در موتورهای استرلینگ، علت اصلی کندی عکس العمل موتور نسبت به تامین توان مورد نیاز آن است که تامین انرژی سیستم به وسیله انتقال انرژی حرارتی از طریق پوسته گرمکن به گاز عامل داخل سیلندر انجام می شود. چون انتقال انرژی حرارتی از طریق پوسته به کندی انجام می شود، برخلاف اکثر سیستمهای کنترلی، درموتورهای استرلینگ عملگر سیستم خود دارای بیشترین تاخیر زمانی است. در این مقاله، به منظور افزایش سرعت عکس العمل موتور استرلینگ به تغییرات توان مورد نیاز، علاوه بر ورودیهای کنترلی دما و فشار، سرعت پیستون جابجایی نیز در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، سیستم کنترلی نخست درشرایط دما ثابت، براساس توان مورد تقاضا، ازجداول سرعت- توان، سرعت مناسب موتور را انتخاب می نماید. این سرعت در ابتدا توسط یک موتور الکتریکی کمکی DC تامین می شود. سپس، با مقایسه سیگنال خروجی، توان حاصله با توان مورد نیاز، فرامین کنترلی برای تنظیم فشار و دمای گاز عامل تعیین می شوند. در مدلسازی موتور استرلینگ فرض ایزوترم بودن فرایند حذف شده است تا رفتار مدل به موتور واقعی نزدیکترباشد. نتایج شبیه سازی سیستم مدار بسته با کنترلر طراحی شده نشان دهنده افزایش موثر سرعت عکس العمل موتور است. همچنین، نشان داده شده که سیستم کنترلی در مقابل اغتشاشات خارجی و داخلی نیز مقاوم است. این اغتشاشات به صورت تغییر در دمای منبع سرد و تغییر در پارامترهای سیستم اعمال شده است. به دلیل ثابت بودن گشتاور موتور های استرلینگ در محدوده وسیعی از سرعت، در سیستم کنترلی فرض شده راندمان موتور کمتر دستخوش تغییر می شود.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202187.html}, eprint = {} } @article { author = {سمنانی رهبر مجتبی, and کاغذچی طاهره,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تعیین تجربی ضریب انتقال حرارت و ضخامت فیلم در فرآیند تغلیظ آب سیب توسط تبخیر کننده با فیلم ریزان}, abstract_fa = {وجود ویتامین ها، پروتئین ها و مواد آلی دیگر سبب گردیده که تبخیر آب سیب فرآیند کامل حساس بوده و به همین دلیل این عمل باید در تجهیزاتی صورت گیرد که حداکثر راندمان در انتقال حرارت و حداقل زمان اقامت را داشته باشند. در این تحقیق، آب سیب بدست آمده از منطقه ارومیه، در یک تبخیر نیمه صنعتی با فیلم ریزان تغلیظ شده و غلظت آن به BX ˚40 رسیده و همچنین تغییرات عدد ناسلت فیلم مایع و ضخامت آن بر حسب عدد رینولدز مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به نتایح می توان دید که جریان فیلم مایع در محدوده جریان مغشوش قرار دارد. مقایسه نتایج بدست آمده در تبخیر آب سیب با نتایج تحقیقات قبلی نشان می دهد که عدد ناسلت فیلم مایع در این فرآیند مطابق با عدد ناسلت بدست آمده توسط چان- سبان، گارین- کیلی بوده و کاملا نزدیک به نتایج پیش بینی شده توسط ماداور- المصری است. در عین اینکه، ضخامت فیلم مایع کمتر از ضخامت پیش بینی شده توسط بروئر، فیند و تاکاهاما است. براین اساس می توان گفت که ضریب انتقال حرارت فیلم مایع در تبخیر آب سیب بیشتراز ضریب انتقال فیلم مابع در تبخیر آب معمولی است.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202188.html}, eprint = {} } @article { author = {اسلامی فارسانی رضا, and شکوه فر علی, and صدقی آرمان,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی خواص مکانیکی و فیزیکی الیاف کربن ساخته شده از الیاف پلی اکریلونیتریل تجاری و ویژه}, abstract_fa = {الیاف کربن، ماده ای با خواص منحصر به فرد (نظیر استحکام ویژه و مدول ویژه بسیار بالا) است که مانند تقویت کننده ای در انواع کامپوزیت ها درصنایع مختلف به خصوص صنایع هوا فضایی و نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. این الیاف عمدتا از نوع ویژه ای ازالیاف پلی اکریلونیتریل (PAN) تولید می شود. مراحل تولید الیاف کربن شامل پایدارسازی اکسیدی دردمای پایین درمحیط هوا وکربونیزاسیون الیافPAN پایدار شده در محیط خنثی در دمای بالاست. گرانی قیمت الیاف PAN ویژه و هزینه زیاد فرآیند تولید سبب بالا رفتن قیمت الیاف کربن شده است. در این تحقیق، تولید و بررسی خواص الیاف کربن حاصل از الیافPAN تجاری ارزان قیمت درمقایسه با الیاف کربن حاصل از الیاف PAN ویژه، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان می دهند که امکان تولید الیاف کربن از الیافPAN تجاری با خواص مناسب (اما پایین تر درمقایسه با الیاف کربن حاصل از الیاف PAN ویژه) برای به کارگیری در کامپوزیت ها وجود دارد. در این حالت، استحکام کششی، مدول الاستیک و دانسیته الیاف کربن حاصل درمقایسه با الیاف کربنی که ازالیاف PAN ویژه تولید می شود کمتر است. پایین تر بودن خواص الیاف کربن حاصل از الیاف PAN تجاری در مقایسه با الیاف PAN ویژه، به علت قطر دانسیته خطی بالاتر و استحکام کششی کمتر الیافPAN تجاری است.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202189.html}, eprint = {} } @article { author = {خدارحمی حسین, and خلجی حمیدرضا, and محسنی رضا,}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل عددی و تجربی شکل گیری و نفوذ پرتابه های شکل یافته انفجاری}, abstract_fa = {با توجه به پیچیدگی تحلیل مسایل انفجار موادمنفجره، انتشار موج شوک و تعییر فرم لاینر درشکل گیری پرتابه های شکل یافته انفجاری (EFP) و نفوذ آن در صفحه هدف، شبیه سازی عددی مساله شکل گیری و نفوذ این پرتابه ها می تواند نقش موثری در طراحی سرجنگی های ضد زره داشته باشد. در این مقاله، مراحل شکل گیری و نفوذ پرتابه های EFP به روش اجزا محدود و به کمک کدLS-DYNA برای دو نوع لاینر کروی با ضخامت متغیر و لاینر با پروفیل چند جمله ای مورد بررسی قرار گرفته است. به علاوه، با ساخت این دو نوع لاینر و انجام تست های تجربی، میزان عمق نفوذ و قطر حفره حاصل از برخورد پرتابه شکل یافته در صفحه هدف فولادی اندازه گیری شده است. نتایج بدست آمده از شبیه سازی با یافته های تجربی مقایسه گردیده و تطابق خوبی را نشان می دهد. به علاوه، مقایسه نسبت L/D، سرعت و قابلیت نفوذ پرتابه های بدست آمده نشان می دهد که لاینر با پروفیل چند جمله ای نسبت به لاینر کروی برتری کاملی دارد.}, keywords_fa = {}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202190.html}, eprint = {} }