@article { author = {امیری, اسماعیل and ابراهیمی, رضا and یغمایی بنیس, حامد}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدل‌سازی احتراق نفت سفید در محیط متخلخل}, abstract_fa = {در مقاله حاضر احتراق قطرات سوخت مایع معلق در هوا در داخل محیط متخلخل مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از حل عددی معادلات انــرژی و بقـای اجزای شیمیایی، احتراق در یک محیط متخلخل مدل­سازی شده است. قطرات سوخت به­طور کامل در ناحیه پیش­گرمایش تبخیر شده و ترکیب هوا و بخار سوخت وارد منطقه احتراق می­شود. برای مدل­سازی احتراق از دو سازوکار احتراقی تک مرحله­ای و پنچ مرحله­ای برای محاسبه نرخ تغییرات غلظت اجزای شیــمیایی اسـتفاده شده است. در مدل­سازی تشعشع محیط متخلخل از روش شار تابش استفاده شده که در آن، شار حرارتی توسط دستگاه معــادلات دیفرانسیلی مدل شده است. برای محاسـبه خواص ترمودینـامیکی از منحنی­های منـطبق شده بر خواص ترمودیـنامیکی اسـتفاده شده است.  در این مدل­سازی عددی تأثیر ضریب جذب بر روی توزیع دما، شار تشعشعی، کسر جرمی اجزاء شیمیایی، نرخ کاهش قطر قطرات، مقدار آلاینده­ها، دما و فشار بحرانی بررسی می­شود. مدل­سازی نشان می­دهد که در مشعل­هایی که ضریب جذب محیط متخلخل کمتر می­باشد گرمای تشعشعی منطقه تبخیر افزایش یافته و در نتیجه می­توان از قطرات سوخت با قطر بزرگ­تری استفاده کرد. در نتیجه با استفاده از محیط متخلخل با ضریب جذب پایین مشکل تولید قطرات با قطر خیلی کوچک حل می­شود.}, keywords_fa = {محیط متخلخل,احتراق,تشعشع,سوخت مایع}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202438.html}, eprint = {} } @article { author = {باغبان, مجتبی and آقانجفی, سیروس and منصوری, سیدحسین}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تخمین ضریب جذب وابسته به دما در یک مسئله معکوس هدایت- تشعشع در محیط غیرشفاف}, abstract_fa = {در مقاله حاضر به حل معکوس مسئله انتقال حرارت هدایت- تشعشع در یک محفظه دوبعدی با محیط غیرشفاف، جاذب، صادر کننده و با پراکندگی ایزوتروپیک پرداخته شده تا به­کمک آن، ضریب جذب محیط به­صورت تابعی از دمای محیط تعیین شود. حل مستقیم معادله انتقال حرارت تشعشعی به­کمک روش مختصات مجزا،  و روش حجم محدود انجام شده است. معادله انرژی نیز با روش حجم محدود گسسته شده است. از روش ترکیبی الگوریتم ژنتیک- گرادیان مزدوج در حل مسئله استفاده شده است. به­منظور بررسی دقت حل، چهار توزیع ارائه و اثر خطای محاسباتی بر دقت حل مسئله، بررسی شده است. نتایج نشان می­دهد که الگوریتم در تخمین پارامترهای مجهول حتی با وجود خطای اندازه­گیری، توانا می­باشد. با این وجود، مشاهده شد که افزایش خطای محاسباتی، سبب کاهش دقت مسئله در تخمین ضریب جذب محیط می­شود.}, keywords_fa = {الگوریتم ژنتیک,انتقال حرارت تشعشع هدایت معکوس,خطای اندازه‌گیری,روش گرادیان مزدوج,ضریب جذب}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202439.html}, eprint = {} } @article { author = {مهدوی, سید عسکری and امی, فتح ا… and موحد نژاد, احسان}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تحلیلی اثرات جریان چرخشی هوا روی اتمیزاسیون اسپری}, abstract_fa = {مقاله حاضر اثرات چرخش جریان هوا روی اتمیزاسیون یک اسپری مخروط توخالی لزج چرخان تحت نوسانات سینوسی را مورد بررسی قرار می­دهد. این کار به­روش تحلیلی خطی انجام شده و در نهایت، معادله توزیع بدون بعد نرخ رشد موج به­دست می­آید. این معادله غیرخطی با روش عددی حل و اثر چرخش گاز روی بیشینه نرخ رشد و عدد موج معادل خود بررسی می­شود. نتایج نشان می­دهد که جریان محوری هوای بیرونی  در مقایسه با هوای درونی موجب افزایش بیشتر نرخ رشد بیشینه موج و عدد موج معادلش می­شود. در حالت چرخشی بودن هوا نیز چرخش هوای بیرونی، اثر بیشتری روی افزایش نرخ رشد بیشینه و در نتیجه بهبود اتمیزاسیون دارد. ترکیب چرخش هوای درونی و بیرونی می­تواند بیشتر از هر کدام از حالت­های قبل، نرخ رشد موج را افزایش دهد. بیشینه نرخ رشد موج، با طول شکست اولیه اسپری مرتبط بوده و با افزایش آن، طول شکست کوتاه­تر شده و قطر قطرات کاهش می­یابد که نتیجه آن بهبود احتراق و کاهش مصرف سوخت در صورت استفاده از این سامانه در موتور می­باشد.}, keywords_fa = {جت چرخشی,نرخ رشد,ناپایداری خطی,اتمیزاسیون,شکست اولیه}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202440.html}, eprint = {} } @article { author = {طهماسبی کهیانی, مجید and قاسمی, بهزاد and رئیسی, افراسیاب}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {انتقال حرارت ترکیبی جابه‌جایی آزاد و هدایت در محفظه مربعی متخلخل، حاوی قطعه جامد گرمازا}, abstract_fa = {در مقاله حاضر، انتقال حرارت ترکیبی جابه­جایی آزاد و هدایت در یک محفظه مربعی متخلخل حاوی جسم جامد دارای تولید انرژی که در آن انرژی یکنواخت بر واحد حجم تولید می­شود، به­صورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. دیواره­های افقی این محفظه عایق و دیواره­های عمودی چپ و راست به­ ترتیب در دماهای  و می­باشند. با وجود این شرایط مرزی در معادلات بی­بعد شده دو پارامتر مؤثر وجود خواهد داشت که شامل Ra و می­باشند. پارامتر  Raعدد رایلی بوده و تابعی از اختلاف دما در مرزهای گرم و سرد می­باشد وپارامتری وابسته به تولید انرژی در جسم جامد است. معادلات بی­بعد حاکم بر اساس مدل دارسی به­دست آمده­اند و برای حل این معادلات از روش حجم کنترل استفاده شده است. اثر تغییر پارامترهای Ra و  بر میدان جریان و دما و نرخ انتقال حرارت و غیره بررسی شده است. نتایج نشان دهنده کاهش بیشینه دمای دامنه حل با افزایش عدد  Raو یا کاهش است.}, keywords_fa = {محیط متخلخل,انتقال حرارت ترکیبی,جسم جامد,تولید انرژی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202441.html}, eprint = {} } @article { author = {همایون‌فر, محمد and میرزایی, مسعود}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عددی شوک حرارتی در دماغه‌ سامانه‌های هوافضایی}, abstract_fa = {در مقاله حاضر به بررسی و محاسبه تنش­های حرارتی دماغه‌های گرافیتی مورد استفاده در سامانه‌های هوافضایی پرداخته شده و معادلات حاکم، شرایط مرزی، نرخ عقب‌نشینی سطح، مدل فناشوندگی گرافیت و تولید شبکه پویا تشریح شده است. جهت محاسبه تنش­های حرارتی، ابتدا حل عددی دوبعدی انتقال حرارت هدایتی به­صورت غیردائم در یک شبکه متحرک بی‌سازمان به­روش حجم محدود در کل مدت زمان بازگشت به جو انجام شده است. سپس نتایج محاسبات تحلیل حرارتی توسط یک کد رابط به نرم­افزار تحلیل سازه‌ای منتقل شده و در هر گام زمانی  با اعمال فشار آیرودینامیکی به­صورت متغیر با زمان و مکان، تنش حرارتی ایجادشده در مدت زمان بازگشت به جو محاسبه شده است. در بررسی اعتبارسنجی روش ارائه شده، ملاحظه گردید نتایج محاسبات با نتایج سایر مراجع تطابق خوبی دارد.}, keywords_fa = {تنش حرارتی,دماغه,فناشوندگی,گرمایش آیرودینامیکی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202442.html}, eprint = {} } @article { author = {همت اسفه, محمد and سعدالدین, سیف‌ا… and سعدالدین, سیف‌ا… and سعدالدین, سیف‌ا… and میرطالبی, سیدصادق}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر خواص متغیر بر جریان و انتقال حرارت ترکیبی در محفظه مربعی با دو دیواره متحرک پر ‌شده از نانوسیال و توزیع دمای سینوسی}, abstract_fa = {در مقاله حاضر، جریان سیال و انتقال حرارت جابه­جایی ترکیبی در نانوسیال با ویسکوزیته دینامیکی و ضریب هدایت حرارتی وابسته به دما، اندازه قطر و غلظت نانوذرات در یک محفظه مورد بررسی قرارگرفته است. معادلات پیوستگی، ممنتوم و انرژی به­همراه شرایط مرزی به­وسیله روش حجم محدود با سیستم شبکه جابه­جا شده به­صورت عددی با استفاده از یک کد رایانه­ای به زبان فرترن حل شده­اند. برای محاسبه ضریب هدایت حرارتی و ویسکوزیته دینامیکی به­ترتیب از مدل­های نوین ارائه شده توسط زو و جانگ استفاده شده است. تأثیر افزایش نیروی شناوری هنگامی­که نیروی برشی ثابت باشد و تأثیر نیروی برشی در زمانی­که نیروی شناوری ثابت درنظر گرفته می­شود، مورد تحلیل قرار گرفته است. همچنین تأثیرات مربوط به دما، قطر نانوذرات در سیال پایه، کسر حجمی نانوذرات، عدد گراشف و رینولدز بر مشخصه­های هیدرودینامیکی و حرارتی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان می­دهد انتقال حرارت با کاهش قطر نانوذرات برای رینولدزهای مشخص افزایش می­یابد. همچنین افزایش مقادیر اعداد رینولدز و گراشف در قطر و کسر حجمی ثابت نیز، موجب بهبود نرخ انتقال حرارت می­شود.}, keywords_fa = {نانوسیال,خواص متغیر,جابه‌جایی ترکیبی,روش حجم محدود,الگوریتم سیمپلر,محفظه مربعی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202443.html}, eprint = {} } @article { author = {سعد الدین, سیف ا... and نصیری‌کیا, علیرضا}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {حل معادله هدایت هذلولوی در جسم کروی همراه با شرط مرزی غیرخطی}, abstract_fa = {در مقاله حاضر معادله هدایت گرمای هذلولوی در یک جسم کروی که سطح خارجی آن تحت تأثیر منبع گرمایی لیزر تابع زمان و خنک­کاری جابه­جایی- تشعشعی ترکیبی قرار دارد، با استفاده از روش تبدیل لاپلاس حل شده است. برای به­کارگیری  این روش، شرط مرزی غیرخطی با کمک بسط سری تیلور خطی شده است. از روش تقریب مجموع ریمان نیز برای به­دست آوردن معکوس تبدیل لاپلاس استفاده شده است. توزیع دما برای  مقادیر مختلف زمان‌ آسایش، مدت پالس، نسبت جابه­جایی- هدایت و نسبت تشعشع به هدایت مورد بررسی قرار گرفته و حل معادلات فوریه و هذلولوی با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج این روش با نتایج حل تحلیلی موجود با شرایط مرزی ساده­تر تأیید شده است.}, keywords_fa = {هدایت گرمای هذلولوی,روش تبدیل لاپلاس,شرط مرزی غیرخطی,کره}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202444.html}, eprint = {} } @article { author = {طرفی, صادق}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {2}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {)یادداشت مهندسی) تأثیر طول لوله‌های انتقالی بر عملکرد سامانه بازیافت حرارت جریان-گردشی}, abstract_fa = {نیاز به استفاده از هوای تازه بیرون، بنا بر استاندارد ASHRAE 62 -1989 (1999) تهویه برای کیفیت قابل قبول هوای داخل، زیاد شدن بار حرارتی را به­دنبال دارد که باعث افزایش هزینه عملکرد سامانه و هزینه تجهیزات می­شود. بررسی روش­های بازیافت انرژی حرارتی از جمله سامانه جریان- گردشی می­تواند در بهینه­سازی مصرف انرژی در سامانه­های گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع مؤثر واقع گردد. تحلیل­های تئوریک متعددی بر روی سامانه بازیافت انرژی جریان- گردشی توسط محققین در سطح بین­المللی انجام شده است ولی اثر افت حرارت در لوله­های انتقالی نادیده انگاشته شده است. هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی اثر طول لوله­های انتقالی بر کارایی و عملکرد سامانه با استفاده از یک مدل دقیق از سامانه مبتنی بر روابط ترمودینامیکی و هیدرولیکی می­باشد. بر اساس نتایج شبیه­سازی ضریب انتقال حرارت کلی به­صورت تقریباً خطی با افزایش فاصله جریان­های سرد و گرم، کاهش یافته و توان پمپ کردن افزایش می­یابد. در صورت عایق­کاری مناسب لوله­های سیال واسطه، اثر طول آنها بر کارایی سامانه بازیافت انرژی جریان-گردشی اندک می­باشد.}, keywords_fa = {بازیافت حرارت,تلفات حرارتی,شبیه‌سازی عددی,ضریب کارایی,سامانه جریان- گردشی,مبدل حرارتی فین موجی- لوله,سامانه‌های تهویه مطبوع}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202445.html}, eprint = {} }