@article { author = {قاجار, دحمت الله and غلامی, محسن and ملک زاده فرد, کرامت}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل پاسخ دینامیکی پوسته‌های کامپوزیتی دوانحنایی تحت ضربه‌ سرعت پایین با استفاده از مدل-های کامل و جرم و فنر بهبودیافته}, abstract_fa = {در این مقاله به تحلیل دینامیکی پوسته­های کامپوزیتی دوانحنایی تحت ضربه­ سرعت پایین به­روش تحلیلی پرداخته می­شود. معادلات حرکت براساس تئوری برشی مرتبه اول (FSDT) برای شرایط مرزی ساده استخراج می­گردد. تاریخچه­ نیروی تماسی از دو مدل جرم و فنر بهبودیافته و مدل کامل با استفاده از قانون غیرخطی تماس هرتز پیش­بینی و با هم مقایسه می­شوند. با درنظر گرفتن مؤلفه­های جابه­جایی به­صورت سری فوریه دو­گانه، معادلات حرکت پوسته و ضربه­زننده به­صورت کوپل با کدنویسی در نرم­افزار Matlab با استفاده از روش گالرکین حل و پاسخ دینامیکی محاسبه می­شود. در این مطالعه، اثر پارامتر­­های هندسی پوسته مانند تغییرات انحنا، نسبت طول انحناها، زاویه­ الیاف، تغییر جرم و سرعت ضربه­زننده در یک سطح ثابت از انرژی ضربه زننده روی پاسخ ضربه از هر دو مدل تعیین و مقایسه می­شوند.}, keywords_fa = {ضربه‌ کم سرعت,پوسته‌ کامپوزیتی دوانحنایی,مدل جرم و فنر,مدل کامل,قانون تماسی هرتز}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202454.html}, eprint = {} } @article { author = {امینی, علی and سلطانی, ناصر}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تعیین ضریب شدت تنش مود اول شیارهای نوک‌تیز V شکل در نمونه‌های پلیمری با استفاده از روش موری سایه-ای با جابه‌جایی فاز}, abstract_fa = {در تحقیق حاضر، فنی کاربردی و مناسب جهت به­ دست آوردن ضریب شدت تنش مود بازشوندگی در نمونه­های کششی دارای شیار V شکل پلیمری، به کمک روش موری سایه­ای با جابه­جایی فاز فیزیکی ارائه شده است. در این مطالعه، ابتدا معادلات حاکم بر روش موری سایه­ای و مکانیک شکست خطی استخراج و به­هم ارتباط داده شده است. سپس با استفاده از چیدمان موری سایه­ای با جابه­جایی فاز فیزیکی، چهار تصویر هاله­ای از نمونه تحت بار ثبت شده است. با استفاده از فنون پردازش تصویر الگوی فازی، هاله­های به­دست آمده استخراج شده و با تحلیل میدان فازی، اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه ضریب شدت تنش مود بازشوندگی شیار حاصل شده است. در نهایت، با مقایسه ضرایب شدت تنش به­دست آمده از روش موری سایه­ای و روش عددی المان محدود، مطابقت خوبی مشاهده شده است.}, keywords_fa = {سایه‌ای,جابه‌جایی فاز,شیار V شکل,ضریب شدت تنش}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202455.html}, eprint = {} } @article { author = {-, - and لالی, اسماعیل}, title = {Analysis and Optimization for a Projectile Under Stresses of Gun During Interior Ballistics}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {23-32}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {In this article, it is attempted to present a study of the design, analysis and optimization of a projectile carrying a  payload from the moment of loading until final release. Thus the study consists of the following:First of all, the ballistics of the projectile must be solved and then diagrams of pressure-time and speed of the barrel and the maximum accelaration exerted on the projectile must be considered. The barrel speed is the required parameter in the trajectory section and to analyze the structural section the maximum accelaration is considered. Next, the structure of the projectile in the shell is considered in terms of stress based on the maximum speed gained from the internal ballistics. Also, the minimum thickness of the shell is assessed considering that the structure of the projectile should not fail. The next step it is attempted to strike a relative balance between the first two sections and finish the design cycle. Finally, the optimization of the design cycle in terms of the weight and thickness of the projectile is considered.}, keywords = {interior ballistic,Structural analysis,Multidisciplinary Design Optimization}, title_fa = {تحلیل بالستیک داخلی و بهینه‌سازی یک پرتابه حامل تحت تنش‌های داخلی لوله پرتابگر}, abstract_fa = {در مقاله حاضر به مطالعه رفتاری، طراحی، تحلیل و بهینه­سازی پرتابه‌ حامل یک بار هدف، از زمان بارگذاری در لوله پرتابگر تا زمان خروج آن از دهانه پرداخته شده که برای انجام آن، ابتدا به تحلیل بالستیکی پرتابه درون لوله پرتابگر پرداخته شده و نمودارهای فشار- زمان، سرعت دهانه و بیشترین شتاب وارده بر پرتابه به­دست آورده شده است (سرعت دهانه پارامتر مورد نیاز به­عنوان ورودی در بخش مسیر است). سپس به تحلیل تنش سازه پرتابه در داخل لوله پرتابگر بر مبنای بیشترین شتاب وارده بر آن، به­دست آمده از بخش بالستیک داخلی پرداخته شده و کمترین ضخامت پوسته، به­طوری که سازه پرتابه بر مبنای معیار موردنظر دچار شکست نگردد، به­دست آورده شده است. در مرحله بعد، تعامل مناسبی بین مراحل اول و دوم ایجاد و سیکل طراحی برای  یک­بار بسته شده است. در نهایت نیز با بهینه­سازی سیکل طراحی بسته شده بر اساس کمینه­سازی وزن سازه پرتابه با دو روش گام به گام و الگوریتم ژنتیک، وزن مناسب مجموعه پرتابه به همراه بار هدف درون آن، برای یک بار هدف مشخص با وزن معلوم به­دست آورده شده است.}, keywords_fa = {: بالستیک داخلی,تحلیل سازه‌ای,حل عددی,بهینه‌سازی چند‌موضوعی,الگوریتم ژنتیک}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202456.html}, eprint = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202456_ef7d6d07a0ea485bdc5fa7d57c3bcb6f.pdf} } @article { author = {روشنیان, جعفر and دارایی, حسین and زارع, هادی}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بهینه‌سازی طراحی مفهومی چندموضوعی ماهواره‌بر حامل انسان با استفاده از الگوریتم ترکیبی}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر، طراحی مفهومی یک حامل انسان دومرحله­ای با بوسترهای جانبی می­باشد. به همین منظور، ابتدا برای دست­یابی به یک نقطه طراحی، از فن طراحـی آماری استفاده نموده و سپس با استفاده از شبیه‌سازی دو درجه آزادی و انجام محاسبات جرمی- انرژیتیک نسبت به صحه‌گذاری فرآیند طـراحـی آمـاری، اقدام شده است. در ادامه به­منظور بهینه­سازی طراحی مفهومی اولیه، از رویکرد بهینه­سازی طراحی چندموضوعـی استفاده شده است. ساختار درنظر گرفته شده برای طراحی بهینه چند‌موضوعی، همـه در یک مــرحله و الگوریتم بهینه­ساز به­کار رفته، الگوریتم ژنتیک می­باشد. به­منظور دست­یابی به دقت بیشتر، از روش سیمپلکس با به­کارگیری نتایج حاصل از الگوریتم ژنتیک به­عنوان الگوریتم ترکیبی استفاده شده است. با انجام فرآیند بهینـه‌سازی، در نهایت بـه کاهش جرمـی حـدود 4 تـن از وزن استارتـی موشک نسبت به نتایج شبیه‌سازی معمولی دست یافته و همان­طور که مشخص است کاهش در جرم استارتی عامل اصلی کاهش هزینه تولید و پرتاب سامانه‌های فضایی خواهد بود.}, keywords_fa = {: طراحی حامل انسان,طراحی مفهومی,طراحی آماری,بهینه‌سازی طراحی چندموضوعی,الگوریتم ژنتیک,روش سیمپلکس}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202457.html}, eprint = {} } @article { author = {زارعی, حمیدرضا and داوودی نیک, علیرضا and دل آرا, علیرضا}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تجربی نفوذ پرتابه در صفحات چندلایه فلز- الیاف (Glare)}, abstract_fa = {در مقاله حاضر با استفاده از آزمایش­های تجربی، برخورد بالستیک پرتابه­ها به اهداف چند لایه فلز- الیاف مورد بررسی قرارمی­گیرد. به این منظور صفحات مرکب از جنس شیشه/ اپوکسی و چندلایه فلز- الیاف متشکل از لایه­های نازک آلومینیوم و شیشه/ اپوکسی که در اصطلاح گلار نامیده می­شوند، با ضخامت­های مختلف به­روش لایه­گذاری دستی ساخته شده است. سپس صفحات ساخته شده، مورد آزمایش نفوذ بالستیک با سرعت پرتابه برابر با 720 متر بر ثانیه قرار گرفتند. به­منظور برآورد انرژی جذب­شده در صفحات، از صفحات شاهد فولادی به ضخامت 10 میلی­متر در پشت صفحات چندلایه فلز- الیاف استفاده شده است و سپس از میزان برآمدگی بوجود آمــده در صــفحات فولادی، با استفاده از یک روش تجربی-تحلیلی میزان انرژی جذب شده در صفحات چند لایه فلز- الیاف برآورد شده است. همچنین انرژی جذب­شده در صفحات چندلایه فلز- الیاف و صفحات شیشه/ اپوکسی با ضخامت برابر مقایسه شده است. نتایج نشانگر این است که صفحات چندلایه فلز- الیاف دارای قابلیت جذب انرژی بالاتری نسبت به صفحات شیشه/ اپوکسی با ضخامت برابر می­باشد. در نهایت با استفاده از نتایج آزمایش­های تجربی یک روش تحلیلی به­منظور برآورد انرژی مورد نیاز برای نفوذ پرتابه در اهداف گلار بسط داده شده است.}, keywords_fa = {ضربه بالستیک,گلار,جذب انر‍ژی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202458.html}, eprint = {} } @article { author = {حاجی ابوطالبی, فرهاد and سلیمانی, ارسلان}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی معیار آسیب نمودار حد شکل‌دهی در پیش‌بینی شکست ورق‌های نازک فلزی}, abstract_fa = {یکی از معیارهای ساده برای تخمین میزان شکل­پذیری ورق­های فلزی، استفاده از نمودار حد شکل­دهی (FLD) است. تعیین میزان دقت و محدوده پیش­بینی مناسب این معیار، از مهم­ترین چالش­های محققین و مهندسین می­باشد. در تحقیق حاضر، ابتدا با استفاده از نمودار حد شکل­دهی برای فولاد St14، تعدادی از آزمایش­های عملی مانند کشش نمونه­های استاندارد، شیاردار و شکاف­دار، فرآیندهای هیدروفرمینگ لوله و کشش عمیق شبیه­سازی شده، امکان وقوع ترک و گسیختگی در آنها پیش­بینی می­گردد. سپس، به­منظور ارزیابی معیار آسیب نمودار حد شکل­دهی، آزمایش­های فوق به­صورت تجربی نیز انجام شده و نتایج عملی حاصل می­گردد. در نهایت، با مقایسه نتایج شبیه­سازی­های عددی و مشاهدات تجربی، میزان دقت و محدوده مناسب برای پیش­بینی شکست ورق­های فلزی توسط نمودار حد شکل­دهی FLD آشکار می­شود.}, keywords_fa = {: نمودار حد شکل‌دهی (FLD),آسیب,پیش‌بینی شروع ترک و گسیختگی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202459.html}, eprint = {} } @article { author = {علیزاده, مصطفی and واحدی, خداداد}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و تحلیل زاویه مخروط سرامیکی و ارائه یک رابطه تجربی برحسب سرعت برخورد پرتابه سرمخروطی در اهداف سرامیک- فلز 0}, abstract_fa = {زره‌های سرامیک- فلز یک نوع از زره‌های مرکب بوده که خصوصیات مورد نیاز برای کارآیی بهتر یک زره را تأمین می‌نماید. بررسی دقیق پدیده نفوذ در اهداف سرامیک-‌ فلز به­علت ساختار متفاوت سرامیک و فلز بسیار پیچیده و دشوار است و از آنجایی­ که سرامیک‌ها مواد تردی بوده، سازوکار شکست در آنها نسبت به فلزها متفاوت و پیچیده‌تر می‌باشد. در اثر برخورد پرتابه به سرامیک، یک ترک مخروطی در ضخامت سرامیک گسترش می‌یابد که داشتن رابطه‌ مناسب برای پیش­بینی زاویه‌ این ترک مخروطی در تحلیل روابط نفوذ در اهداف سرامیک- فلز به‌ویژه در پاسخ لایه پشتیبان (صفحه فلزی) به ضربه بسیار تأثیرگذار است. زاویه‌ گسترش این ترک مخروطی به عوامل- متعددی از جمله جنس سرامیک، سرعت برخورد، نوع پرتابه و غیره بستگی خواهد داشت. با توجه به آزمایش‌های گوناگون در پارامترهای یاد شده سرعت برخورد بیشترین اهمیت را دارا می­باشد. در مقاله حاضر، اثر سرعت پرتابه با دماغه مخروطی بر زاویه تشکیل این مخروط به‌صورت تجربی بررسی شده و یک رابطه برحسب سرعت برای نیم­زاویه مخروطی ارائه شده است. در انتها، با توجه به‌رابطه به­دست آمده برای نیم­زاویه مخروط سرامیکی، مدل تحلیلی فلورانس بهینه شده است.}, keywords_fa = {نفوذ,ذره سرامیکی,ترک مخروطی,پرتابه مخروطی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202460.html}, eprint = {} } @article { author = {جعفری, سید سجاد and فعلی, سعید}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل ضربه بالستیک ضربه زننده لبه تخت روی پانل‌های‌ آلومینیوم-هانی‌کمب}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر، ارائه روش تحلیلی جدیدی برای محاسبه میزان جذب انرژی ورق­های ساندویچی آلومینیوم- هانی­کمب تحت اثر ضربه سرعت بالا می­باشد. منظور از ضربه سرعت بالا، ضربه­ای است که در آن پرتابه با سرعت اولیه به طور کامل در هدف نفوذ و آن را کاملاً سوراخ می­کند و با سرعت باقیمانده از هدف خارج می­شود. ورق­های ساندویچی آلومینیوم- هانی­کمب دارای هسته هانی­کمب شش­ضلعی می­باشد که بین دو صفحه فلزی آلومینیومی، محصور شده است. ضربه زننده به­صورت استوانه­ای سر تخت در نظر گرفته شده است. در مدل تحلیلی فرض شده است که لایه­های فلزی بر اثر تنش ایجاد شده در سطح مشترک برخورد، دچار واماندگی شوند. همچنین جذب انرژی هانی­کمب نیز به کمک مدل ویرزبیکی محاسبه می­گردد. جذب انرژی توسط ورق­های ساندویچی آلومینیوم- هانی­کمب محاسبه و با استفاده از موازنه انرژی، سرعت حد بالستیک و سرعت باقیمانده پرتابه محاسبه شده است. مقادیر سرعت حد بالستیک و سرعت باقیمانده محاسبه شده با روش تحلیلی هم‌خوانی مناسبی با مقادیر تجربی دارد. همچنین اثرات جرم و قطر پرتابه و اندازه سلول هانی­کمب در میزان جذب انرژی ساندویچ پانل بررسی شده است.}, keywords_fa = {پرتابه,ورق ساندویچی,هانی‌کمب,آلومینیوم,سوراخ شدن}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202461.html}, eprint = {} }