@article { author = {موسوی, زهره and سعیدی, علیرضا}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل ارتعاشات آزاد ورق‌های ضخیم مستطیلی هدفمند، بر پایه‌ تئوری مرتبه بالاتر تغییر شکل برشی و عمودی}, abstract_fa = {در این مقاله تحلیل ارتعاشات آزاد ورق­‌های ضخیم مستطیلی از جنس مواد هدفمند همسانگرد و همسانگرد عرضی مورد بررسی قرار گرفته است. معادلات حاکم بر ورق بر پایه تئوری مرتبه­ بالاتر تغییر شکل برشی و عمودی باترا و ویدولی با استفاده از اصل کار مجازی به­دست آمده است. معادلات حاصل با فرض تکیه­گاه ساده روی هر چهار لبه­ی ورق به­صورت تحلیلی حل شده است. در تئوری مرتبه­ بالاتر تغییر شکل برشی و عمودی، هر دو اثر تغییر شکل برشی و عمودی در راستای ضخامت لحاظ گردیده است. از مزایای این تئوری در مقایسه با تئوری‌های برشی این است که جابه‌جایی عرضی ورق در امتداد ضخامت ثابت در نظر گرفته نشده است و برای ورق ضخیم نتایج دقیقی می‌دهد. برای بیان خواص مکانیکی، الکتریکی و فیزیکی مواد هدفمند در امتداد ضخامت از تابع توانی، استفاده شده است. در آخر بعد از نشان دادن دقت نتایج حاضر، نتایج عددی برای پارامتر‌های مختلف ورق آورده شده است و اثر پارامتر­های مختلف بر فرکانس‌­های طبیعی با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی نشان می‎دهد که وقتی از تئوری مرتبه‌ پنجم استفاده می‌شود، نتایج برای ورق‌های ضخیم مستطیلی هدفمند بسیار نزدیک به نتایج به­دست آمده از تئوری الاستیسیته سه­بعدی می‌باشد.}, keywords_fa = {ارتعاشات آزاد,ماده هدفمند,ورق ضخیم,تئوری مرتبه بالاتر تغییر شکل برشی و عمودی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202495.html}, eprint = {} } @article { author = {الهامی, محمدرضا and سادات‌رسول, سید مهدی}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شبیه‌سازی و بهینه‌سازی سامانه هدایت و ناوبری تلفیقی در هواپیماهای کوچک}, abstract_fa = {یکی از دغدغه­های همیشگی موجود در سیستم­های هدایت و ناوبری تک­ بعدی بودن این سیستم­ها می­باشد. ناوبری بر پایه یک سیستم بسیار نا امن بوده و احتمال خطا بسیار بالا خواهد بود. لذا داشتن یک سیستم کمک ناوبری یا استفاده از دو سنسور همزمان می­تواند یکی از راه­کارهای کاهش این خطر بسیار جدی به­شمار آید. در این تحقیق، شبیه­سازی و بهینه­سازی حرکت و طراحی نرم­افزاری خلبان خودکار هواپیمای کوچک، به­صورت غیرخطی و با بهره­گیری از سیستم تلفیقی ناوبری اینرسی و استفاده از فیلتر کالمن توسعه یافته مد نظر می­باشد. برای به­دست آوردن نتایج قابل استناد، خطای سنسورهای جی پی اس و آی ان اس و همچنین عملگرهای موجود در هواپیما مدل­سازی و شبیه­سازی شده و برای نزدیک­تر شدن به فضای واقعیت، شرایط آب و هوایی برای بادهای با سرعت­های مختلف شبیه­سازی و به سیستم کنترلی اضافه شده است. در این مقاله، ابتدا مدل دینامیکی این هواپیمای کوچک به­دست آمده و سپس با درنظر گرفتن محدودیت­های موجود در هواپیما، کنترلر پی آی دی به­صورت سری انتخاب شده است. برای افزایش دقت در سیستم کنترلی و همچنین اطمینان از صحت عملکرد کلیه فرامین و الگوریتم­ها، سیستم کنترلی در سه­سطح و سیستم شبیه­سازی را در دو مرحله حلقه باز و حلقه بسته طراحی و مورد آزمایش قرار داده­ایم. نزدیکی نتایج به­دست آمده از این روش با نتایج حاصل از تست­های تجربی، بیانگر انتخاب صحیح الگوریتم کنترلی، مدل­سازی مناسب اجزاء و صحت شبیه­سازی سیستم می­باشد.}, keywords_fa = {هواپیمای کوچک,طراحی خلبان خودکار,شبیه‌سازی پرواز,هدایت و ناوبری تلفیقی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202496.html}, eprint = {} } @article { author = {کریمی, جلال and پورتاکدوست, سیدحسین}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کاربرد روش بهینه‌سازی گروهی ذرات در برنامه‌ریزی حرکت مانورپایه پهپادها}, abstract_fa = {ارتقای سطح خودگردانی وسایل پرنده بدون سرنشین مورد توجه محققین زیادی قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مسائل در بحث خودگردانی، مسئله برنامه‌ریزی حرکت است. در این مسئله که مورد توجه این مقاله قرارگرفته، برنامه‌ای برای حرکت وسیله پرنده از یک محل معین و رسیدن به نقطه مشخص تولید می‌شود. اگر بخواهیم مسیرهای تولید شده برای وسیله پرنده قابل انجام باشند، نیاز است که قابلیت‌های عملکردی و سیستمی وسیله را مورد توجه قرار دهیم. به همین خاطر، در تحقیق حاضر، با لحاظ نمودن مدل دینامیکی غیرخطی و قابلیت‌های عملکردی و دینامیکی وسیله، مسیرهایی عملی ایجاد می‌گردد. روش بهینه‌سازی گروه ذرات ارتقا داده شده تا از عهده حل مسئله برنامه‌ریزی حرکت برآید. ارزیابی الگوریتم حاضر از طریق شبیه‌سازی سناریوهای پروازی مختلف، قابلیت الگوریتم مذکور را درتولید مسیرهای بهینه درمیان عوارض زمینی و نواحی تهدید به وضوح نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی حرکت,بهینه‌سازی گروه ذرات,عوارض زمینی,ناحیه تهدید}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202497.html}, eprint = {} } @article { author = {اشتری, محمدحسن and قنبرپور اصل, حبیب and حق‌پرست, مهران}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {استفاده از داده زاویه رویت به منظور تعیین موقعیت اجسام}, abstract_fa = {این مقاله به‌منظور رهگیری اهداف متحرک در صفحه و بر اساس داده­های زاویه رویت هدف، توسط دو ایستگاه زمینی تنظیم شده است. دیدگاه­های اشاره شده در این مقاله قابلیت به‌کارگیری مستقیم در حوزه رهگیری اهداف زمینی و دریایی را دارا می­باشد. به‌کمک روش‌های تخمین مانند فیلتر کالمن توسعه‌یافته مرتبه اول و مرتبه دوم، فیلتر کالمن خنثی و استفاده از تئوری هموارسازی تلاش شده است، با غلبه بر نویز موجود در داده­های اندازه­گیری، تخمین هرچه دقیق­تری از موقعیت هدف به‌دست آید. در راستای درک کمّی از عملکرد فیلترهای فوق، شبیه­سازی به‌منظور رهگیری یک شناور در مسیر حرکت از خلیج فارس به­سمت دریای عمان انجام شده است. با انجام شبیه­سازی­ به‌صورت مونت کارلو، یکسان‌بودن تقریبی عملکرد فیلترهای کالمن توسعه یافته مرتبه اول و مرتبه دوم و فیلتر کالمن خنثی در این مسئله نشان داده شده است. علاوه بر این ملاحظه می­شود با استفاده از تئوری هموار­سازی و اعمال آن بر هریک از فیلترهای فوق، خطای حاصل از تخمین موقعیت هدف، به مراتب کاهش یافته و در حدود سه برابر بهبود می­یابد.در انتها با توجه به دینامیک سیستم و با مد نظر قرار دادن دقت و حجم پردازش مورد نیاز، استفاده از فیلتر کالمن توسعه‌یافته مرتبه اول به همراه تئوری هموار­سازی پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {تعیین موقعیت,زاویه رویت,فیلتر کالمن توسعه‌یافته,فیلتر کالمن خنثی,هموارسازی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202498.html}, eprint = {} } @article { author = {امینی, محمدعلی and سالاریه, حسن and الستی, آریا}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی تانسور اینرسی با استفاده ازشبیه‌ساز ماهواره یاتاقان هوایی نیمه کروی براساس روش حداقل مربعات مقاوم شده در برابر نویز}, abstract_fa = {در این مقاله، بر پایه روش حداقل مربعات بازگشتی، روشی برخط برای شناسایی مؤلفه‌های تانسور ممان اینرسی اجسام با استفاده از شبیه‌ساز ماهواره چرخ عکس‌العملی سه درجه آزادی ارائه شده است. دینامیک شبیه‌ساز یاتاقان هوایی مجهز به سه عدد عملگر چرخ عکس‌العملی به­دست آمده و مورد استفاده قرار گرفته است. تنها سنسور مورد استفاده، سنسور ژایرو نرخی سه جهته است. به‌دلیل وجود نویز در این سنسور، ماتریس برازشگر مورد استفاده در روش حداقل مربعات دارای عدم قطعیت تصادفی بوده و در نتیجه روش حداقل مربعات کلاسیک، قابل استفاده نیست. برای حل این مشکل، روشی مقاوم به نویز ارائه و پایداری این روش اثبات شده است. نتایج حاصل از شبیه‌سازی این روش، موفقیت این روش در شناسایی مؤلفه­های تانسور اینرسی را اثبات می‌کند.}, keywords_fa = {شناسایی,تانسور ممان اینرسی,شبیه‌ساز یاتاقان هوایی نیمه کروی ماهواره,روش مقاوم به نویز,روش حداقل مربعات بازگشتی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202499.html}, eprint = {} } @article { author = {موسوی, سیدعلی and الهامی, محمد رضا and محجوب‌مقدس, سعید}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آنالیز مودال پره بالگرد با روش‌های جرم‌های متمرکز و تست تجربی}, abstract_fa = {محدوده­ی عملکرد مطمئن پره به لحاظ عدم بروز پدیده تشدید در شرایط مختلف کاری روتور با استفاده از روش آنالیز مودال مشخص می­شود. با توجه به اینکه پره­های فلزی یا کامپوزیتی بالگردها دارای انعطاف­پذیری خاصی می­باشند، که در سرعت­های مختلف منجر به تغییر شکل این سازه در صفحات مختلف می­گردد، این تغییر شکل­ها می­تواند اثر زیادی بر روی عملکرد آیرودینامیک بالگرد داشته باشد. تحلیل دینامیکی پره­های بالگرد براساس مشخصات دینامیکی این سازه، در سرعت­های دورانی مختلف انجام می­شود و در این مقاله نیز تحلیلی براساس روش­های جرم­های متمرکز  (روش مایکل­اشتاد و المان محدود) و تست مودال بر روی سازه روتور انجام شده، که تحلیل المان محدود به دو روش نرم افزاری و تحلیلی صورت گرفته است. تست مودال برای صحه­گذاری و مقایسه با روش­های جرم­های متمرکز در دو حالت استاتیکی و دینامیکی با سرعتی ثابت، بر روی سازه روتور انجام شده است. با مقایسه نتایج حاصل از هر دو روش و پس از اطمینان از وجود تطابق بین نتایج روش­های جرم­های متمرکز و نتایج تجربی، تجزیه و تحلیلی مطابق شرایط کاری روتور صورت گرفت و در نهایت دیاگرام کمپل رسم گردید. بر طبق این دیاگرام مشخص شدکه هیچ­گونه مشکل رزونانسی در پره­ی روتور به­وجود نیامده است، ضمن اینکه تطابق قابل قبولی بین نتایج عددی و تجربی وجود دارد.}, keywords_fa = {روتور بالگرد,آنالیز مودال,روش جرم‌های متمرکز,تست مودال,دیاگرام کمپل}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202500.html}, eprint = {} } @article { author = {موسوی, زهره and سعیدی, علیرضا}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل ارتعاشات آزاد ورق‌های ضخیم مستطیلی هدفمند پیزوالکتریک در حالت مدار بسته}, abstract_fa = {در این مقاله تحلیل ارتعاشات آزاد ورق­‌های ضخیم مستطیلی هدفمند پیزوالکتریک، در حالت مدار بسته مورد بررسی قرار گرفته است. معادلات حاکم بر ورق بر پایه تئوری مرتبه بالاتر تغییر شکل برشی و عمودی با استفاده از اصل کار مجازی به‌دست آمده است. معادلات حاصل با فرض تکیه­گاه ساده روی هر چهار لبه ورق به‌صورت تحلیلی حل شده است. در تئوری مرتبه بالاتر تغییر شکل برشی و عمودی، هر دو اثر تغییر شکل برشی و عمودی در راستای ضخامت لحاظ گردیده است و پارامترهای جابه‌جایی و پتانسیل با استفاده از تابع لژاندر در راستای ضخامت بسط داده شده‌اند، از مزایای این تئوری در مقایسه با تئوری‌های برشی این است که جابه‌جایی عرضی ورق در امتداد ضخامت ثابت در نظر گرفته نشده است و برای ورق ضخیم نتایج دقیقی می‌دهد. برای بیان خواص مکانیکی، الکتریکی و فیزیکی مواد هدفمند در امتداد ضخامت از تابع توانی، استفاده شده است. در پایان پس از بررسی صحت نتایج حاضر، نتایج عددی برای پارامترهای گوناگون مانند توان ماده هدفمند پیزوالکتریک، نسبت ضخامت به طول مشخصه و اثر پیزوالکتریک بر فرکانس‌های طبیعی ورق مورد مطالعه قرار گرفته است.}, keywords_fa = {ارتعاشات آزاد,ورق مستطیلی,ماده هدفمند پیزوالکتریک,ورق ضخیم,تئوری مرتبه بالاتر تغییر شکل برشی و عمودی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202501.html}, eprint = {} } @article { author = {کرمی‌محمدی, اردشیر and داوری, مهدی}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر میرایی ترموالاستیک بر ارتعاشات متقارن محوری ورق میکرو دایره‌ای دوّار}, abstract_fa = {میرایی ترموالاستیک مهم‌ترین عامل اتلاف انرژی سازه‌های مرتعش از جمله تشدید‌کننده‌ها در مقیاس میکرو و نانو در دمای اتاق می‌باشد. در این مقاله، ابتدا معادلات کوپل شده و غیرخطی حاکم بر ارتعاشات متقارن محوری جانبی ورق دایره‌ای با سرعت زاویه‌ای ثابت حول محور مرکزی به‌دست آمده است. سپس حل با روش المان محدود به‌کمک نرم‌افزار ANSYS انجام و ضریب کیفیت برحسب ابعاد، دما و سرعت دورانی ورق به‌دست آمده است. دقت نتایج به‌دست‌آمده در حالت بدون دوران با نتایج به­‌دست ‌آمده در مراجع مقایسه شده است. سپس اثر چرخش با توجه به دما و ابعاد ورق، بر روی میرایی ترموالاستیک  بررسی شد. مشاهده شد که میرایی ترموالاستیک در ابعاد معینی بیشترین مقدار را خواهد داشت، که این ابعاد علاوه­بر دما، به سرعت چرخش نیز بستگی دارد.}, keywords_fa = {میرایی ترموالاستیک,ضریب کیفیت,سیستم‌های میکروالکترومکانیک,ورق دایره‌ای دوّار,ارتعاشات جانبی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202502.html}, eprint = {} }