@article { author = {محمدی بازرگانی, سجاد and ابراهیمی, رضا and شمس, مهرزاد and چراغی, علی}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدل‌سازی رشد و فروریزش تک‌حباب کاویتاسیونی با احتساب واکنش‌های شیمیایی و انتقال حرارت}, abstract_fa = {تشکیل حباب­های کاویتاسیونی و رشد و فروریزش آنها از مسائل مهم مهندسی با جنبه­های مثبت و منفی می­باشد. از مواردی که حباب‍های کاویتاسیونی در جریان سیال ایجاد می­شود می­توان به حضور این حباب­ها در سیستم­های خنک­کاری ماهواره­ها و همچنین جریان روی هیدروفویل­ها اشاره نمود. عموماً هنگامی که در یک دمای خـاص در جریـان سیـال فشار سیال تا نزدیکی فـشار بخار آن کاهـش می­یابد،    حباب­های گاز به­همراه بخار سیال در جریان ایجاد می­شوند. هنگامی که این حباب­ها به ناحیه پرفشار وارد می­شوند حباب فروریزش می­کند و شعاع آن به حداقل ممکن می­رسد. در این حالت دما و فشار درون حباب به­قدری افزایش می­یابد که واکنش­های شیمیایی درون حباب فعال شده و در اثر دمای بسیار بالا از حباب نور ساطع می‏شود. در تحقیق حاضر نرخ واکنش­های شیمیایی درون حباب کاویتاسیونی تحت شرایط نوردهی   تک­حباب محاسبه شده است. در محاسبات اثرات تبخیر و چگالش و همچنین انتقال حرارت از دیواره­ها مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {کاویتاسیون,حباب‌های کاویتاسیونی,نوردهی تک‌حباب}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202512.html}, eprint = {} } @article { author = {لکزیان, اسماعیل and رضایی مقدم, محمد and زارع نژاد, سعید}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی جریان چگالشی دو‌‌‌‌بعدی غیرلزج در شیپوره همگرا- واگرا با اعمال حرارت در کانال همگرا}, abstract_fa = {به­واسطه انبساط سریع بخار در یک شیپوره همگرا- واگرا، با وجود آنکه بخار وارد ناحیه اشباع شده، اما همچنان به­­­صورت تک‌فاز به مسیر خود ادامه می‌دهد، تا جایی که در اثر جوانه­‌زایی و فرآیند چگالش، سیستم به تعادل ترمودینامیکی برگشت می‌­نماید که این پدیده درجریان فراصوتی، شوک چگالش نامیده می‌شود. در این مطالعه، از نرم افزار انسیس فلوئنت 5/14 به ­روش تقریبی اویلرین- اویلرین، برای حل عددی میدان جریان چگالشی پایای تراکم‌پذیر غیرلزج همراه با انتقال حرارت به­صورت دو­بعدی در یک شیپوره همگرا- واگرا استفاده شده است. از حل­گر پایه­چگالی و روش عددی مبتنی بر حجم کنترل به ­‌روش بالا­دست برای گسسته­سازی معادلات استفاده شده است. برای بررسی اثر انتقال حرارت روی جریان چگالشی، در قسمت همگرای شیپوره از یک چشمه حرارتی به­صورت انتقال حرارت حجمی و از معادله حالت گاز کامل برای محاسبه فشار و خواص بخار چگالشی استفاده شده است. جهت ارزیابی نتایج حاصل از تحقیق حاضر؛ در حالت بدون انتقال حرارت توزیع فشار در طول نازل و شعاع میانگین قطرات با نتایج تجربی و در حالت با انتقال حرارت (چشمه حرارتی)، توزیع فشار در طول نازل با نتایج حل تحلیلی یک­بعدی مقایسه شده است، که تطابق خوبی را نشان می‌دهد. پس از تایید روش عددی حاضر، جریان چگالشی همراه با انتقال حرارت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد، که افزودن انتقال حرارت در قسمت مادون صوت،‌ به­دلیل کاهش قدرت شوک چگالش موجب کاهش تلفات ترمودینامیکی و نیز کاهش قطرات تولیدشده در جریان چگالشی می‌شود.}, keywords_fa = {شیپوره همگرا- واگرا,جوانه‌زایی,شوک چگالش,انتقال حرارت,چشمه حرارتی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202513.html}, eprint = {} } @article { author = {-, - and ابراهیمی, محمود}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شبیه‌سازی عددی برج خنک‌کن مرطوب با جریان مخالف و تاثیر تلفات آب بر مشخصه‌های عملکردی آن}, abstract_fa = {برج­ خنک­کن مرطوب از کارآمدترین ابزارها در فرآیندهای مرتبط با دفع حرارت در نیروگاه­های حرارتی و هسته­ای و تجهیزات صنعتی به حساب می­آید. مدل­های ریاضی معتبر برای هر سه ناحیه از برج با جریان مخالف به منظور شبیه­سازی عددی دقیق­تر نسبت به دیگران و بررسی عملکرد حرارتی آن ارایه شده است. با درنظرگرفتن مدل کامل برای یک برج خنک­کن تبخیری جریان مخالف شامل ناحیه­های اسپری، هسته خنک­کننده و باران، میزان تلفات آب کاهش می­یابد. برای نسبت دبی­های جرمی آب به هوای بزرگتر از یک، تبخیر مکانیزم کنترل­کننده انتقال حرارت است. با کاهش درصد تلفات آب به­دلیل تبخیر، میزان آب جبرانی لازم در برج خنک­کن تبخیری نیز کاهش می­یابد. منحنی دمای خشک هوا بدون تلفات آب، کاهش بیشتری را نشان می­دهد که ناشی از انتقال حرارت جابه­جایی بیشتر برای رسیدن به دمای آب است. نرخ تلفات آب با افزایش نرخ جریان جرمی آب ورودی کاهش می­یابد و از آنجاکه با افزایش نرخ جرمی جریان آب ورودی، دمای آب خروجی از برج خنک­کن افزایش می­یابد، این کاهش در نرخ تبخیر آب قابل پیش­بینی است.}, keywords_fa = {برج خنک‌کن تبخیری,شبیه‌سازی عددی,اثر تلفات آب,نسبت دبی جرمی,آب جبرانی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202514.html}, eprint = {} } @article { author = {جهانتیغ, نبی and کشاورز, علی and میرزایی, مسعود}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {استفاده از سیستم‌های گرمایش هیبریدی جهت تامین آسایش حرارتی با حداقل مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه، کاهش مصرف انرژی در یک ساختمان مسکونی همزمان با تامین آسایش حرارتی با استفاده از سیستم هیبریدی به­جای سیستم رایج گرمایش محیط­های داخلی (سیستم گرمایش جابه­جایی) می­باشد. در این سیستم، رساندن دما تا 10 درجه سانتی­گراد به روش  جابه­جایی و افزایش آن تا دمای آسایش به­روش تابشی انجام شده است. دمای خشک، رطوبت نسبی، سرعت جریان هوا از عوامل تأثیر­گذار بر آسایش حرارتی می­باشند که در هر سیستمی با تغییر سطح و قدرت گرمکن، موقعیت دریچه ورود و خروج، سرعت هوای ورودی و جنس مصالح قابل کنترل می­باشند. برای شبیه­سازی، یک مانکن مجازی با ابعاد و شکل فیزیولوژیکی واقعی به­صورت ایستاده درون یک اتاق قرار گرفته و جریان اطراف آن حل شده است. برای بررسی میدان جریان و انتقال حرارت، معادلات پیوستگی، مومنتوم، انرژی و انتقال جرم و برای آسایش حرارتی معادلات فیزیولوژیکی همزمان با این معادلات حل شده­اند. نتایج این تحقیق در مقایسه با نتایج ارایه­شده در سایر مراجع از مطابقت خوبی برخوردار است. در سیستم گرمایش هیبریدی، توزیع سرعت، دما و رطوبت اطراف شخص همگن و یکنواخت می­شود. سرعت موردنیاز برای تامین شرایط آسایش در محدوده استاندارد 2/0 متر بر ثانیه حاصل می­گردد. این کاهش سرعت باعث کاهش میزان افت انتقال حرارت و مصرف انرژی در این سیستم­ها، به­ترتیب حدود 25 و 19 درصد می­شود. با تغییر در مقاومت حرارتی دیواره نیز معادل 8 درصد انرژی مصرفی کاهش می­یابد.}, keywords_fa = {گرمایش هیبریدی,آسایش حرارتی,انتقال حرارت,شبیه‌سازی,کاهش مصرف انرژی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202515.html}, eprint = {} } @article { author = {دیزجی, نادر and نجفی, محمد and قائمی, مهدی}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تجربی انتقال گرمای جابه‌جایی اجباری بر روی لوله بادامکی و لوله مدور‌شکل در جریان خارجی آرام}, abstract_fa = {انتقال گرمای جابه­جایی اجباری بر روی لوله بادامکی و لوله مدور در جریان خارجی آرام به­صورت تجربی در محدوده اعداد رینولـدز از104×7 تا 105×2/1بررسی شده است. توزیع عدد نوسلت و تغییرات آن برحسب عدد رینولدز بر روی مدل­ها (لوله بادامکی و استوانه) مورد اندازه­گیری قرار گرفته است. نتیجه بیانگر آن است که درصورت استفاده از لوله بادامکی به­جای لوله مدور، می­توان انتقال گرما را 5 تا 22% افزایش داد. عدم قطعیت در نتایج آزمایش حداقل 12 و حداکثر 22% است. همچنین رابطه هیلپرت برای لوله بادامکی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج مطالعه بیانگر صحت آن در مورد لوله بادامکی است.}, keywords_fa = {عدد ناسلت,انتقال گرمای جابه‌جایی اجباری,لوله بادامکی‌شکل}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202516.html}, eprint = {} } @article { author = {میرساجدی, سیدمهدی and قیصری, محمدمهدی}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارائه روش‌های المان‌ برشی کامل و منتخب در تحلیل پس‌روی گرین‌های سوخت جامد با روش مجموعه سطوح}, abstract_fa = {در این تحقیق به­منظور توصیف عددی دقیق­تر پس‌روی گرین­های دوبعدی با روش مجموعه سطوح، روش المان برشی ارائه و بررسی می­شود. در این روش با تشکیل یک شبکه زمینه کارتزین و تعیین تابع حداقل فاصله نسبت به مرز گرین، سلول­های دربردارنده مرز مشخص می­شوند. به منظور بررسی وضعیت مرز نسبت به سلول­های شبکه، دو الگوریتم المان برشی کامل و منتخب در نظر گرفته شده و مقادیر طول مرز و مساحت محصور در هر المان محاسبه می­شوند؛ الگوریتم کامل مورد استفاده شامل کلیه حالات ممکن (30 حالت) برای برش یک مستطیل (المان) توسط پاره­خط­های مختلف (مرز) می­باشد. اما در الگوریتم منتخب تنها حالات پرکاربرد مبنای عملکرد قرار می­گیرند. برای اعتبارسنجی و مقایسه دو الگوریتم ارائه شده، ابتدا پس‌روی چند گرین ساده با روش مجموعه سطوح انجام و نتایج سه روش کلاسیک، المان برشی کامل و منتخب با حل تحلیلی آن مقایسه می­شود. در ادامه با تحلیل پس‌روی چند گرین پیچیده تأثیر دو الگوریتم کامل و منتخب بر روی زمان اجرا سنجیده می­شود. نتایج نشان می­دهند اگرچه روش المان برشی نسبت به روش کلاسیک زمان اجرا را افزایش می­دهد اما دقت حل نیز به میزان قابل توجهی بهبود می­یابد. از سوی دیگر با استفاده از الگوریتم منتخب می­توان با داشتن دقتی نزدیک به الگوریتم کامل، زمان اجرا را کاهش داد.}, keywords_fa = {سوخت جامد,پس‌روی گرین,المان برشی,روش مجموعه سطوح}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202517.html}, eprint = {} } @article { author = {دوستدار, محمدمهدی and یکانی, میرکاظم}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه عددی جابه‌جایی ترکیبی نانوسیال در یک محفظه مربعی با سقف متحرک و موانع گرم}, abstract_fa = {برای تحلیل جابه­جایی ترکیبی جریان سیال و انتقال حرارت در نانوسیال درون یک محفظه‌ مربعی­شکل زاویه­دار که دو مانع درون آن وجود دارند، یک روش عددی حجم­محدود مورد استفاده قرار گرفته است. تاثیر عدد رایلی، کسر حجمی نانوذرات و ارتفاع موانع داغ مورد مطالعه قرار گرفته است و نتایج به­صورت نمودارهای خط جریان، نمودارهای هم­دما و عدد ناسلت ارائه شده­اند. در این تحقیق، نانوسیال آب- آلومینا با قطر نانوذرات 40 نانومتر و دمای 300 کلوین به­عنوان سیال عامل مورد استفاده قرار گرفته است. محدوده‌ مورد استفاده برای عدد رایلی بین 104 و 105، برای کسر حجمی نانوذرات بین 0 تا 06/0 و برای ارتفاع مانع بین1/0 تا 2/0 طول محفظه می­باشد. نتایج نشان دادند که افزایش عدد رایلی و همچنین افزایش کسر حجمی نانوذرات سبب افزایش انتقال حرارت درون محفظه می­شود. همچنین مشخص شد که افزایش ارتفاع مانع داغ سبب کاهش مقادیر ناسلت متوسط می­گردد. درضمن برای اعتبار دهی نتایج از مقایسه نتایج تجربی منتشرشده استفاده شده است.}, keywords_fa = {نانو سیال,حل عددی,محفظه,جابه‌جایی ترکیبی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202518.html}, eprint = {} } @article { author = {قنبرنیا سوته, محسن and دوستدار, محمدمهدی and گودرزی, امیر}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بهینه‌یابی غلظت اکسیژن اضافه و زمان جرقه‌زنی به‌منظور بهبود عملکرد موتور XU7}, abstract_fa = {در این تحقیق، برای درک بهتر اثر افزایش غلظت اکسیژن در موتورهای احتراق داخلی، از شبیه­سازی عددی موتور XU7  در نرم­­افزار GT-Power استفاده شده است. نتایج حاصل از شبیه­سازی افزایش حدود 8 درصدی گشتاور و توان، و کاهش حدود 7 درصدی میزان مصرف سوخت ترمزی را در 23 درصد حجمی اکسیژن افزوده­شده نشان می­دهد. تنها اثر نامطلوب این تغییر افزایش اکسیدهای ازت می­باشد. به­منظور کاهش اکسیدهای نیتروژن خروجی، یک متغیر زمانی مناسب انتخاب شد که بتواند این اثر را تعدیل کرده و گشتاور و توان افزوده­شده را بیش از حد کاهش ندهد. پس از انتخاب متغیر زمانی مناسب، به­منظور یافتن مقادیر بهینه اکسیژن و متغیر زمانی موردنظر که در اینجا زمان جرقه­زنی است، از اتصال     GT-Power با Simulink-MATLAB و همچنین ابزار شبکه­های عصبی نرم­افزار MATLAB استفاده شد.  هدف­گذاری بهینه­سازی روی کاهش    50 درصدی میزان اکسیدهای نیتروژن نسبت به حالت غنی­سازی­شده با 23 درصد حجمی اکسیژن و افزایش 5 درصدی توان نسبت به حالت بدون غنی­سازی، پایه­ریزی شد. مکانیزم طراحی­شده قادر است با توجه به هدف­گذاری فوق، ورودی­های موردنظر (اکسیژن افزوده­شده و زمان جرقه­زنی) را بهینه نماید.}, keywords_fa = {غنی‌سازی اکسیژن,اکسیدهای ازت,زمان جرقه‌زنی,بهینه‌یابی,شبکه‌های عصبی}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202519.html}, eprint = {} } @article { author = {اخوان بهابادی, محمدعلی and اسماعیل‌پور, مهدی}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {12}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تجربی ضریب انتقال حرارت جوششی مبرد R-134aدرون لوله موج‌دار پیچشی}, abstract_fa = {در این تحقیق، مطالعه آزمایشگاهی بر روی ضرایب انتقال حرارت جوششی جریان مبرد  R-134a داخل لوله­ موج­دار پیچشی با شیب‌های مختلف لوله نسبت به افق ، α ، جهت بررسی یکی از روش­های افزایش انتقال حرارت جوششی صورت گرفته است. دستگاه مورد استفاده، یک سیستم تبرید تراکمی بخار مجهز به کلیه وسایل اندازه‌گیری مورد نیاز است. این سیستم شامل یک اواپراتور تست است که، از یک لوله­ موج­دار پیچشی استاندارد، از جنس مس، تشکیل شده است و مبرد R-134a جاری در آن به­‌وسیلة المنت‌ حرارتی، گرم می‌شود. در این مطالعه داده‌های تجربی برای قرارگرفتن لوله در هفت شیب و برای چهار سرعت جرمی متفاوت مبرد جمع‌آوری گردید. تحلیل داده‌ها نشان داد که در سرعت جرمی پایین مبرد و کیفیت پایین بخار، بالاترین ضریب انتقال حرارت جوششی که مربوط به شیب ◦90+ α می‌باشد، حدوداً 62/1 برابر پایین‌ترین ضریب انتقال حرارت در شیب ◦90- α= است. همچنین براساس نتایج آزمایشگاهی حاضر، رابطه­ای برای ناسلت به­عنوان عدد بی­بعد جایگزین h، پیشنهاد گردید که این رابطه 92% نتایج را در محدوده 10%  با بهره­گیری از روش تحلیل خطای کول و شولتز پیش­بینی می­کند.}, keywords_fa = {افزایش انتقال حرارت,جریان دوفازی,الگوی جریان,لوله موج‌دار پیچشی,شیب لوله}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202520.html}, eprint = {} }