@article { author = {روشنیان, جعفر and دارایی, حسین and زارع, هادی}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {10}, number = {4}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بهینه‌سازی طراحی مفهومی چندموضوعی ماهواره‌بر حامل انسان با استفاده از الگوریتم ترکیبی}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر، طراحی مفهومی یک حامل انسان دومرحله­ای با بوسترهای جانبی می­باشد. به همین منظور، ابتدا برای دست­یابی به یک نقطه طراحی، از فن طراحـی آماری استفاده نموده و سپس با استفاده از شبیه‌سازی دو درجه آزادی و انجام محاسبات جرمی- انرژیتیک نسبت به صحه‌گذاری فرآیند طـراحـی آمـاری، اقدام شده است. در ادامه به­منظور بهینه­سازی طراحی مفهومی اولیه، از رویکرد بهینه­سازی طراحی چندموضوعـی استفاده شده است. ساختار درنظر گرفته شده برای طراحی بهینه چند‌موضوعی، همـه در یک مــرحله و الگوریتم بهینه­ساز به­کار رفته، الگوریتم ژنتیک می­باشد. به­منظور دست­یابی به دقت بیشتر، از روش سیمپلکس با به­کارگیری نتایج حاصل از الگوریتم ژنتیک به­عنوان الگوریتم ترکیبی استفاده شده است. با انجام فرآیند بهینـه‌سازی، در نهایت بـه کاهش جرمـی حـدود 4 تـن از وزن استارتـی موشک نسبت به نتایج شبیه‌سازی معمولی دست یافته و همان­طور که مشخص است کاهش در جرم استارتی عامل اصلی کاهش هزینه تولید و پرتاب سامانه‌های فضایی خواهد بود.}, keywords_fa = {: طراحی حامل انسان,طراحی مفهومی,طراحی آماری,بهینه‌سازی طراحی چندموضوعی,الگوریتم ژنتیک,روش سیمپلکس}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202457.html}, eprint = {} }