@article { author = {وحدت آزاد, نادر and ظفری, احسان and نوراله زاده, جابر}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {13}, number = {2}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل پایداری آیروالاستیک سازه بال هواپیما و روتور متصل به آن}, abstract_fa = {در این پژوهش با استفاده از روابط انرژی جنبشی، کرنشی و کار نیروهای ناپایستار بال هواپیما و روتور متصل به آن و با استفاده از معادله لاگرانژ، معادلات حرکت استخراج شده است. در مدل‌سازی، بال به­صورت یک تیر یک­سرگیردار اویلر- برنولی و نیروی برآ و ممان در آیرودینامیک ناپایا نیز به­صورت ترم‌هایی از توابع تئودرسون درنظر گرفته شده است. تاثیر پارامترهایی همچون موقعیت قرارگیری روتور، نیروی تراست روتور، سرعت دورانی پره‌های روتور و سرعت جریان هوا بر دامنه نوسانات و پایداری سامانه بررسی شده است. نتایج شبیه‌سازی عددی نشان می‌دهد که، با افزایش فاصله روتور از ابتدای بال دامنه نوسانات افزایش و با کاهش چشمگیر سرعت فلاتر باعث ناپایداری در سامانه می‌‎گردد. افزایش نیروی تراست نیز موجب افزایش دامنه ارتعاشات بال و افزایش سرعت فلاتر و در نهایت ناپایداری سامانه بال و روتور می‌گردد. علاوه­براین، برای سرعت جریان هوا بالاتر از سرعت فلاتر نیز ناپایداری در سیتم دیده می‌شود.}, keywords_fa = {آیرودینامیک ناپایا,توابع تئودرسون,تیر یکسرگیردار اویلر- برنولی,فلاتر,تحلیل پایداری آیروالاستیک}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202548.html}, eprint = {} }