@article { author = {نوری خاجوی طهرانی, مهرداد and قهیه ایی, مهدی and ربیعی, عباس}, title = {}, journal = {Aerospace Mechanics}, volume = {14}, number = {4}, pages = {101-113}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-5323}, eissn = {2980-8103}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Bearing fault detectionک Empirical mode decomposition,Vibration signal,Signal Processing,ANFIS}, title_fa = {تشخیص عیوب بیرینگ توسط روش تجزیه مدهای تجربی}, abstract_fa = {بلبرینگ‌ها یکی از قطعات پرمصرف و مهم در صنایع مختلف می‌باشند. تشخیص به‌موقع عیوب بلبرینگ‌ها می‌تواند از خسارات جانی و مالی جلوگیری کند. شناسایی عیوب در بلبرینگ‌ها به‌‌ویژه در مراحل اولیه و زمانیکه سیگنال غیرخطی و غیرایستا باشد بسیار مشکل است. یکی از روش‌های تشخیص عیب این قطعات از طریق آنالیز ارتعاشات می‌باشد. در این مقاله از روش تجزیه تجربی مدها که روشی جدید برای پردازش سیگنال‌های غیر خطی و غیر ایستا می‌باشد استفاده شده است. روش تجزیه تجربی مدها در سال 1998 توسط آقای هوانگ ابداع شد. در این پژوهش به کمک روش فوق، سیگنال اولیه مربوط به حالت بلبرینگ سالم و حالت بلبرینگ معیوب به توابع مد ذاتی تجزیه شد. با بررسی و تحلیل توابع مد ذاتی از میان 8 تابع مد ذاتی به‌دست آمده از هر سیگنال، اولین تابع مد ذاتی برای حالت بلبرینگ سالم و نیز حالت بلبرینگ معیوب تحت بار‌های متفاوت صفر تا سه اسب بخار انتخاب گردید. از تابع مد ذاتی اول شش ویژگی در حوزه زمان استخراج گردید. این ویژگی‌ها برای حالت بلبرینگ سالم و نیز وضعیت بلبرینگ معیوب برای حلقه خارجی، حلقه داخلی و ساچمه تحت بارهای صفر تا سه اسب بخار محاسبه و انتخاب گردید. ویژگی‌ها به عنوان بردار ورودی به شبکه انفیس برای تشخیص عیوب به‌کار برده شد. سیستم انفیس طراحی شده توانست با تحلیل سیگنال‌های پیش پردازش شده حالات مختلف را با دقت100% تشخیص دهد. نتایج به‌دست آمده از این تحقیق می‌‌تواند به‌عنوان روشی جدید درعیب‌یابی بلبرینگ‌های ماشین‌آلات دوار مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {عیب بیرینگ,تجزیه مدهای تجربی,سیگنال ارتعاشی,پردازش سیگنال,انفیس}, url = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202597.html}, eprint = {https://maj.ihu.ac.ir/article_202597_e54db0a12d4821989bce1886554575d0.pdf} }