per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
2020-06-21
16
2
1
14
205230
Dynamics, Vibrations, and Control
هدایت خودکار خودروی سنگین مفصلی در شرایط ترافیکی واقعی با کنترلر مودلغزشی
Automated guided of articulated heavy vehicle in traffic situation by sliding-mode controller
سعید شجاعی
saeed_shojaei8@yahoo.com
1
علی رحمانی هنزکی
a.rahmani@srttu.edu
2
شهرام آزادی
azadi@kntu.ac.ir
3
محمدامین سعیدی
amin_saeedi@sru.ac.ir
4
دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی
هدف اصلی این پژوهش ارایه یک الگوریتم هدایت عرضی برای خودروهای مفصلی در شرایط ترافیکی واقعی است. مسیرهای مجاز تعویض خط دوگانه براساس سینماتیک خودروی مفصلی با لحاظ عدم برخورد با خودروی دیگر، استخراج شده است. به منظور تعیین مسیر مطلوب، دینامیک خودروی مفصلی و بهطور ویژه تایر آن، باید مدنظر قرار گیرد تا بهترین مسیر قابل پیمایش مشخص شود. ابتدا یک مدل دینامیکی شانزده درجه آزادی غیرخطی خودروی مفصلی توسعه یافت. سپس مدل توسعه یافته با استفاده از نرمافزار تراک سیم در یک مانور استاندارد صحهگذاری گردید. همچنین برای طراحی سیستم کنترلی یک مدل دینامیکی سه درجه آزادی خودروی مفصلی شامل درجات آزادی سرعت زاویهای چرخشی و سرعت جانبی واحد کشنده و زاویه مفصل بین واحد کشنده و واحد شبه تریلر بکار گرفته شد. دینامیک تایر نیز براساس مدل غیرخطی داگف شبیهسازی شده است. در انتها، هدایت عرضی خودروی مفصلی به منظور رهگیری مسیر تعویض خط با روش کنترل غیرخطی مودلغزشی انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان از مناسب بودن روش کنترل غیرخطی مودلغزش در رهگیری مسیر تعویض خط خودروهای مفصلی دارد.
The main purpose of this study is to present an algorithm of lateral guidance for the articulated vehicles. The possible lanes are extracted based on the kinematics of AV in terms of non - collision with the other vehicle. In order to determine the desired trajectory, the dynamic of the AV and specifically its tire must be considered. First, a sixteen-degrees-of-freedom nonlinear dynamic model of an articulated vehicle is developed. Then, the vehicle model is validated using TruckSim software during a standard maneuver. Also, in order to design the control system a three-degrees-of-freedom dynamic model of an articulated vehicle is used. The degrees- of-freedom are yaw rate and lateral velocity of the tractor unit and articulation angle. Tire dynamic is simulated based on nonlinear model of Duggof. Finally, lateral guidance of the AV is applied by sliding mode control method. The results show the effectiveness of the nonlinear sliding mode control method for lateral guidance of the AV.
https://maj.ihu.ac.ir/article_205230_045a5b2ecbf33f89045ce2232cb1578a.pdf
مانور تعویض خط
خودروی مفصلی
طراحی مسیر
الگوریتم تصمیم گیری
Lane Change Maneuver
Articulated Vehicle (AV)
Trajectory Planning
Decision-making Algorithm
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
2020-06-21
16
2
15
25
205232
Dynamics, Vibrations, and Control
تحلیل دینامیکی و ارتعاشی پوسته استوانهای کامپوزیتی با لایه های پیزوالکتریک
Dynamic and Vibration Analysis of Composite Cylindrical Shell with Piezoelectric Layers
سید علی موسوی
amousavi@ihu.ac.ir
1
محمد رضا الهامی
mrelhami@ihu.ac.ir
2
محمود کفاش میرزا رحیمی
m.kaffash.r@gmail.com
3
علی اصغر خارستانی
aliasghar19kharestani@gmail.com
4
امام حسین(ع)
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)
دانشجوی دانشگاه امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
در این مقاله، تحلیل دینامیکی و ارتعاشاتی پوسته استوانهای ساخته شده از لایههای گرافیت اپوکسی به همراه دو لایهی پیزوالکتریک در دو سطح داخلی و خارجی آن پرداخته شده است. استخراج معادلات حرکت بر پایه تئوری سندرز برای پوستههای نازک انجام شده است. معادلات حرکت که به صورت مشتق-های جزئی به دست میآیند، به روش رانگ کوتای مرتبهی چهارم حل شدهاند. ابتدا به بررسی شماری از پارامترهای هندسی مسئله شامل ضخامت پوسته، شعاع و طول پوسته، و زاویهی الیاف در تغییر فرکانسهای اصلی پرداخته شده است. در نهایت تاثیر پارامترهای پیزوالکتریک در پاسخ ارتعاشاتی و دینامیکی پوستههای استوانهای بررسی شده است.در همه ی موارد بررسی شده با افزایش نسبت L/R مشاهده میشود که تاثیر ضرایب پیزوالکتریک افزایش یافته است. نتایج نشان می دهد که در میان پارامترهای پیزوالکتریک پارامتر C11 بیشترین تاثیر را در پاسخ فرکانسی دارد. تاثیر سایر پارامترهای پیزو الکتریک نیز نسبت به این پارامتر در پاسخ فرکانسی ناچیز ارزیابی شده است.
In this paper, the dynamics and vibration analysis of cylindrical shells made of graphite epoxy layers with two piezoelectric layers at both internal and external surfaces are investigated. . Extraction of motion equations is based on sanders theory for thin shells. Equations of motion, obtained by partial derivatives, are solved by fourth order Runge Kutta method. First, we examine a number of geometric parameters of the problem, including shell thickness, radius and length of the shell, and the angle of the fiber in the change of the fundamental frequencies. Finally, the effect of piezoelectric parameters on the vibrational and dynamic response of cylindrical shells has been investigated. In all cases investigated, with increasing L / R ratio, the effect of piezoelectric coefficients has increased. The influence of other piezoelectric parameters has also been evaluated in relation to this parameter in a frequency response is negligible. . . . . . .
https://maj.ihu.ac.ir/article_205232_f30521a13d9be21413037e8695661158.pdf
استوانه
کامپوزیت
پیزوالکتریک
ارتعاشات
cylinderical
Composite
Piezoelectric
Vibration
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
2020-06-21
16
2
27
38
205234
Dynamics, Vibrations, and Control
تخمین جرم بار ربات دلتا با استفاده از گشتاور موتورها
Estimation of the Payload mass in DELTA robot by using the motor torque
سیاوش حریان
siavashhorrian@gmail.com
1
سعید بهرامی
saeed.bahrami@kiau.ac.ir
2
دانشکده مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی کرج
دانشکده مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی کرج
کنترل وزن محصولات قبل از بسته بندی آن، یکی از اصلی ترین مراحل کنترل کیفیت در بسیاری از فرآیندهای تولید می باشد. اگرچه این مسئله می تواند با روش های معمول نیز ترازو صورت گیرد، اما روش های معمول می تواند سرعت خط تولید را در خطوط مجهز به تجهیزات سریع نظیر ربات دلتا کاهش دهد. به همین دلیل در مقاله حاضر یک روش برای شناسایی برخط جرم بار حمل شده توسط ربات دلتا در حین بسته بندی ارئه شده است. برای این منظور معادلات دینامیکی ربات نوشته شده و پس از صحه گذاری آن با نرم افزار آدامز به فرم رگرسیون خطی بازنویسی شده اند. سپس به کمک روش حداقل مربعات بازگشتی پارامترهای مورد نظر شناسایی شده اند. از آنجا که فرض ثابت بودن ضرایب اصطکاک حین کارکرد ربات می تواند از دقت الگوریتم بکاهد این پارامتر نیز به همراه جرم در هر مرحله تخمین زده می شود. شبیه سازی های انجام شده در نرم افزار متلب نشان دهنده دقت مناسب روش پیشنهادی حتی در حضور نویز اندازه گیری می باشد. همچنین، شبیه سازی ها نشان می دهد که سرعت همگرایی روش بسیار بالا بوده و با تعداد داده های کم می تواند در زمان کوتاهی جرم بار را تخمین بزند.
Controlling product weight before packing is one of the main quality control features of many manufacturing processes. Although this issue can be done by the usual methods such as measuring scale, it can reduce the speed of the product line which is equipped with fast machines such as the delta robot. This paper presents an online method for the identification of the payload mass in the delta robot during the packing process. For this purpose, the governing dynamic equations of the robot has been written and after validating them by the ADAMS software, they are rewritten in linear regression form for the identification process. Then, the recursive least square method is used for the online parameters identification. Moreover, since the assumption of constant friction coefficients during the robot operation can reduce the estimation accuracy, these parameters are also estimated in each step with the payload mass. The proposed method is implemented in MATLAB environment and the simulation results illustrates the sufficient accuracy of the suggested method even in the presence of the measurement noise. Furthermore, the simulations indicate that the method have high convergence rate and the payload mass can be estimated with a small number of data and in a short time.
https://maj.ihu.ac.ir/article_205234_0af620ce6f83af7a8fbda2fe022686c7.pdf
ربات دلتا
شناسایی جرم بار
شناسایی ضرایب اصطکاک
حداقل مربعات بازگشتی
Delta robot
Friction identification
Payload identification
Recursive Least Square
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
2020-06-21
16
2
39
53
205236
Dynamics, Vibrations, and Control
طراحی یک کنترل مدل پیش بین برای خودروی مفصلی سنگین هنگام انجام مانور تعویض خط بحرانی
Model predictive control design for a heavy articulated vehicle during critical lane change maneuver
امیر کریمیان
a.karimyan@sru.ac.ir
1
علی رحمانی هنزکی
a.rahmani@sru.ac.ir
2
شهرام آزادی
azadi@kntu.ac.ir
3
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
گروه طراحی جامدات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
گروه خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
این پژوهش یک کنترل فرمان فعال بهمنظور هدایت یک خودروی مفصلی سنگین در هنگام انجام مانور تعویض خط هوشمند با سرعت بالا و با هدف اجتناب از برخورد با موانع را ارائه می دهد. برای این منظور، پس از ایجاد یک مدل ساده شده از خودروی مفصلی در نرمافزار متلب، به طراحی سه کنترل کننده مدل پیش بین (MPC)، بهینه خطی انتگرالی (LQI) و همچنین PID دو درجه آزادی برای سیستم فرمان محور جلوی واحد کشنده پرداخته شده است. در این راستا، قیود مرتبط با پایداری جانبی خودرو با استفاده از زوایای لغزش دو واحد کشنده و نیم-تریلر و همچنین زاویه مفصل مرجع برای مسیر حرکت خودرو تعریف شده و پایداری آن در هنگام حرکت بر روی جادههای خشک و لغزنده بررسی شده است. سپس عملکرد سیستم های کنترلی ارائه شده برای دو سناریوی متفاوت، یعنی یک، وجود یک مانع در مسیر در جاده خشک و دیگری همان شرایط در جاده لغزنده، با شبیهسازی همزمان توسط دو نرم افزار متلب و تراک سیم مطالعه گردیده است. در ادامه جهت بهینه سازی ضرایب کنترل کنندهها، آزمونهای مختلفی در نرم افزار تراک سیم تعریف و اجرا شده و با استفاده از یک روش هوشمند ضرایب بهینه بدست آمده است. در پایان، با مقایسه عملکرد سه سیستم کنترل کننده، و نقاط ضعف و قوت آن ها مورد بحث قرار گرفت. نتیجه این مقایسه نشان دهنده برتری کنترل کننده مدل پیش بین برای این منظور می باشد.
In this study, an active steering system is proposed to control an articulated heavy vehicle during high-speed intelligent lane- change maneuver for obstacle avoidance. For this purpose, a simplified model of an articulated heavy vehicle is created in MATLAB/Simulink, then three control systems, i.e., model predictive controller (MPC), Linear quadratic integral (LQI) controller, and 2-DOF PID controller, are designed for its front axle steering system. Furthermore, the constraints associated with the vehicle lateral stability using the sideslip angles of the truck and the semi-trailer, and the reference articulation angle for the vehicle trajectory is defined, then the stability of the vehicle during moving on dry and slippery roads are investigated. In addition, in order to evaluate the performance of the control systems, two different scenarios, i.e., first, facing an obstacle on a dry road and second, the same situation on a slippery road, are taken into account and are fulfilled on the basis of a co-simulation between MATLAB and TruckSim. In the next step, to optimize the controllers' coefficients, some various tests are performed and implemented in TruckSim software and using an intelligent method, the optimal coefficients are obtained. Finally, the performance of the three controllers are compared to assess their strengths and weaknesses. The comparison shows that model predictive control (MPC) system is advantageous for this purpose.
https://maj.ihu.ac.ir/article_205236_cbaa1d6caae0c68bd7a5c614df7a2910.pdf
خودرو مفصلی سنگین
کنترل کننده LQI
کنترل کننده مدل پیشبین
اجتناب از برخورد با موانع
Articulated Heavy Vehicle
LQI Controller
MPC Controller
critical lane change maneuver
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
2020-06-21
16
2
55
62
205241
Dynamics, Vibrations, and Control
تحلیل کمانش ورق دایرهای همراه با تورق با استفاده از تئوری تغییرشکل برشی مرتبه سوم
Analysis of buckling of circular plate with delamination by using third order shear deformation theory
احمد حقانی
ahmad.eng82@gmail.com
1
مهدی مندعلی
m.mondali@gmail.com
2
ایرانی
گروه مهندسی هوافضا، دانشگاه آزاد اسالمی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
تورق یکی از عیوب رایج در صفحات کامپوزیتی است که ممکن است در حین تولید، سوراخکاری و یا بارگذاری در صفحه ی کامپوزیتی ایجاد شود. این عیب انعطافپذیری، استحکام و کارایی صفحات و سازه های کامپوزیتی را تحت تأثیر قرار داده و آن را کاهش می دهد به نحوی که حتی ممکن است باعث شکست یک لایه یا شکست کامل در صفحه ی کامپوزیتی شود. در این تحقیق یک صفحه کامپوزیتی دایره ای با تورق دایره ای شکل تحت بار کمانشی در نظر گرفته می شود و با توجه به اینکه تورق رشد می کند و مرز تورق متحرک است، معادلات تعادل حاکم بر صفحه ی دایره ای با تورق دایره ای شکل با استفاده از روش حساب تغییرات با مرز متحرک بدست می آیند. تئوری که در این مقاله از آن برای یافتن معادلات تعادل حاکم بر صفحه ی مورد نظر استفاده شد تئوری تغییرشکل برشی مرتبه سوم است. در نهایت برای دو ماده ایزوتروپیک و اورتوتروپیک بار کمانش بحرانی با استفاده از روش هموتوپی طیفی تعیین می شود و نتایج مقاله حاضر با نتایج موجود در تحقیقات دیگر مقایسه می شود. نتایج بدست آمده مطابقت خوبی را با نتایج مراجع دیگر نشان می دهد.
Delamination is one of the common flaws in the composite plates, which may be created during manufacturing, boring or loading in the composite plate. This flaw has an impact on the flexibility, strength and performance of composite plates and structures and reduces them, which may even result in a layer fracture or complete fracture in the composite plate. In this study, a circular composite plate with the circular delamination under buckling load is considered. Given that the delamination grows and the delamination boundary is movable, the equilibrium equations governing the circular plate with circular delamination is produced by using Calculus of Variations method with moving boundary. The theory used in this paper for finding equilibrium equations governing the mentioned plate is the third order shear deformation theory. Ultimately, for isotropic and orthotropic materials, the critical buckling load is determined by using spectral homotopy analysis method and the results of the present paper is compared with the results of other studies. The results produced shows a good conformity with the other reference results.
https://maj.ihu.ac.ir/article_205241_c353db4c56bd079bdc6d487e22aea8c8.pdf
ورق کامپوزیتی دایرهای
تورق
روش حل هموتوپی طیفی
تئوری تغییر شکل برشی مرتبه سوم
Circular composite plate
delamination
spectral homotopy analysis method
third order shear deformation theory
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
2020-06-21
16
2
63
75
205244
Solid Mechanics
تحلیل ضربه سرعت پایین ورق چند لایه مرکب با کمک قانون برخورد اصلاح یافته
Low Velocity Impact Analysis of Laminated Composite Plates with using modified contact law
کرامت ملک زاده فرد
kmalekzadeh@mut.ac.ir
1
امیرحسین آذرنیا
azar6344@gmail.com
2
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
در این مقاله یک قانون برخورد اصلاحشده جدید برای برخورد ضربه زننده با سرعتپایین بر روی ورقهای مرکب چندلایه ارائه میگردد. در این روش برای اولین بار با ارائه یک فرایند حل تحلیلی جدید با کمکگیری از اصل انرژی پتانسیل مینیمم و استفاده از رابطه توانی غیرخطی تماس بین ضربه زننده و سازه هدف، ضرایب مجهول قانون توانی تماس بهصورت صریح بدست میآید. بر این اساس ضرایب قانون تماس برای انواع مختلفی از مسائل ضربه با سرعتپایین در ورقهای چندلایه مرکب محاسبه گردیده است. به کمک این روش جدید، محدوده معتبر جهت استفاده از قانون هرتز برای ورقهای چندلایه مرکب بدست میآید. با استفاده از این روش، علاوه بر کاهش زمان حل، فرایند حل مسئله با همگرایی مناسبی انجام می شود. قانون برخورد جدید نشان میدهد که برای هر مسئله برخورد این قانون ازنظر مقادیر ضرایب، منحصربهفرد میباشد. از طرفی این قانون نشان میدهد که ضرایب استفادهشده در آن بهشدت وابسته به شرایط مرزی، خصوصیات هندسی و موادی، سازه هدف و ضربه زننده میباشد. نتایج بدست آمده از این روش، تطابق خوبی با دیگر نتایج تجربی و عددی دارد. در این روش پاسخ نیرو-زمان، پاسخ سازه به ضربه در شرایط تکیهگاهی مختلف و اثرات پارامترهای فیزیکی و هندسی از قبیل جرم، سرعت و قطر ضربه زننده، همچنین ابعاد سازه هدف بر روی تاریخچه نیرو بررسی میشود.
In the present paper, a new systematic iterative analytical procedure for low-velocity impact analysis of composite plates is presented. In this method, assuming the exponential equation similar to the Hertzian contact law, using the principle of minimum potential energy and the energy-balance model between the indenter and the plate, the unknown coefficients of the exponential equation are obtained analytically. The elastic strain energy resulting from bending in the composite plate and external work due to indentation load is evaluated using an appropriate shape function for the composite plate deformation. Using the present method, in addition to reducing the runtime, the problem-solving process is carried out with appropriate convergence. Accordingly, contact coefficients for various types of composite plates with different boundary conditions have been calculated. The results are in good agreement with the experimental and numerical results. The force-time response and structure response to low-velocity impact with various boundary conditions are investigated. Also, considering the importance of physical and geometrical parameters such as mass and velocity of the impactor, the dimension of the composite plate, and the effect of these parameters on contact force history are studied. It has been shown that with increasing diameter and velocity of the impactor, exponent value in nonlinear equation contact will increase, while this parameter decreases with increasing mass of the impactor
https://maj.ihu.ac.ir/article_205244_ac5af99123c4a2136f38267043c278e8.pdf
ضربه با سرعت پایین
ورق های چندلایه مرکب
قانون تماس اصلاح شده جدید
انرژی پتانسیل کل
Low velocity impact
Composite plates
Contact non-linear equation
Total potential energy
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
2020-06-21
16
2
76
86
205245
Original Article
تحلیل تجربی انتقال حرارت یک ردیف جت برخوردی به سطح مقعر نامتقارن
Experimental investigation of heat transfer under a row impinging jets on an asymmetric concave surface
سهراب اصغری
sohrabasghary3@gmail.com
1
مهران رجبی زرگرآبادی
rajabi@semnan.ac.ir
2
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
در این تحقیق تلاش جدیدی برای بررسی جریان و انتقال حرارت یک ردیف جت برخوردی به سطح مقعر نامتقارن استوانه ای انجام شده است. در این راستا از سطوح مقعر نامتقارن استوانه ای با شعاع های ۸ و۱۲و ۲۴ سانتیمتر استفاده شده است. به منظور ایجاد شار حرارتی ثابت در سطح از یک گرمکن سیلیکونی با توان ۲۵۰۰ وات بر متر مربع استفاده شده است. به منظور جلوگیری از اتلاف حرارت سطح مقعر عایق بندی شده و دمای نقاط مختلف توسط یک دوربین حرارتی مادون قرمز در حالت پایا اندازه گیری شده است. سرعت جت از دو روش سرعت سنج سیم داغ و لوله پیتوت اندازه گیری شده است. تعداد پنج جت با فاصله بی بعد جت تا جت (p/d) ۸ و۴ و فاصله بی بعد جت تا سطح برخورد (H/d) ۲ و۴ مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بررسی توزیع عدد ناسلت روی سطح مقعر نامتقارن در اعداد رینولدز ۱۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ و۳۰۰۰۰ انجام شده است. تحلیل نتایج نشان می دهد در یک سطح نامتقارن قسمتی از سطح دارای ناسلت بالاتری است که نسبت انحنای بیشتری داشته باشد٬ همچنین با کاهش فاصله جت تا جت توزیع ناسلت دارای مقدار بالاتری است وکاهش فاصله بی بعد جت تا سطح برخورد و افزایش عدد رینولدز سبب افزایش عدد ناسلت می گردد.
In the present paper experimental study has been performed to investigate heat transfer under row of jets impinging to an asymmetric concave surface. In this regard two asymmetric concave surface with curvature radiuses of (8, 12) and (8 , 24) cm have been considered. Constant heat flux of 2000 W/m2 is applied on the concave surface using a silicon rubber heater mat. In the steady-state condition the temperature distribution of the concave surface is measured with an infrared camera. The studies of asymmetric flow and heat transfer in asymmetric surfaces have been carried out for three Reynolds numbers of 10000, 20000 and 30000. Results show that, the concave surface with lower curvature radius has more values of Nusselt number distributions. The present results confirm that the Nusselt distribution is asymmetry along the S axis. In the axial direction, symmetry distribution is observed for Nusselt number.
https://maj.ihu.ac.ir/article_205245_b2ab7a1ac50843a0b2555325527b1679.pdf
سطح مقعر نامتقارن
ردیف جت برخوردی
انتقال حرارت
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
2020-06-21
16
2
87
96
205246
Manufacturing and Production
تشخیص پین معیوب به کمک پردازش تصویر در خط تولید
Detecting a defective pin through the image processing in the production line
مصطفی سیاح بادخور
mostafasayah@gmail.com
1
علیرضا نداف اسکوئی
anadaf@ihu.ac.ir
2
مسعود نصیری لاکه
masood.na@gmail.com
3
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
گروه مهنسی مکانیک، دانشگاه ایوان کی
تشخیص قطعات معیوب از سالم، یکی از فرایندهایی است که توسط نیروی انسانی در خطوط تولید و یا پیش از تولید انجام میشود. در این مقاله طرحی به منظور تسریع در کنترل ابعادی قطعات به شکل پین، قبل از مصرف در خط تولید ارائه شده است. بدین منظور، ابعاد پین مورد نظر در آزمایشگاه به کمک کامپیوتر و با استفاده از دستگاه اندازهگیری مختصات در حالت تماسی، مشخص شده است. سپس ابعاد این پینها در نرمافزار متلب جهت مقایسه با ابعادی که از پینهای ورودی به خط تولید از طریق دوربین ثبت میشوند، استفاده میگردد. در مرحلهی بعد اندازه های تلرانسی مورد نظر به برنامه داده میشود و پینهایی که در محدوده ابعاد تعریف شده نمیباشند، مشخص میگردند. لازم بذکر است که اختلاف اندازههای حاصل از خروجی نرمافزار و اندازهگیری توسط دستگاه اندازهگیری مختصات برابر 2/0 میلیمتر است که با افزایش رزولوشن دوربین، این اختلاف کمتر خواهد شد. با توجه به قرارگیری دوربین در بالای صفحه کار، حالت قرارگیری پینها از نظر زاویه و شکل محدودیتی ندارند. در این مقاله، مدت زمان، کنترل اندازههای قطر و طول پین نسبت به کنترل دستی توسط نیروی انسانی، به طور قابل ملاحظهای کاهش یافته است. ضمناً امکان بررسی ابعاد چند قطعه به طور همزمان نیز فراهم شده است.
Defective pieces detection is one of the processes which is done by workers during production. In this article, a plan was offered for increasing the speed of dimensional controlling of the pin type pieces, before consuming in production line. For this purpose, pin dimensions were determined in the laboratory by computer and the coordinate measuring machine. Also, the dimensions of input pins were recorded by cameras, before using in production. These two groups of data were compared by Matlab software. In the next step, the desired tolerance dimensions were given to the software and the pins with mismatch dimensions were specified. It should be noted that the difference in the output from the software and the measurements by the coordinate measuring device was 0.2 mm. This difference could be decreased by increasing the resolution of the camera. Due to the position of the camera at the top of the work screen, the position of the pins is not limited in angle and shape. In this paper, the time period of control of pin dimensions has significantly decreased in comparison to manual control by manpower. It is also possible to examine the dimensions of several pieces simultaneously.
https://maj.ihu.ac.ir/article_205246_9bb68178f8bf4b8240d23a2d6928e9c0.pdf
پردازش تصویر
دستگاه اندازه گیری مختصات
نتایج تجربی
کنترل قطعه کار
خط تولید
Image Processing
Coordinate Measuring Machine
Experimental Data
Control of Workpiece
Production Process