ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی مکانیکی و حرارتی فرآیند ماشین کاری تخلیه الکتریکی
مدلسازی شده است. در قسمت اول، توزیع دمای ایجاد FEM بهروش اجزاء محدود EDM در این مقاله، فرآیند ماشینکاری تخلیه الکتریکی
شده در قطعهکار حاصل از فرآیند ماشینکاری تخلیه الکتریکی، محاسبه شده است. در قسمت دوم، از آنالیز ترمو- مکانیکی برای تخمین تنش
حرارتی و پسماند استفاده شد. در ادامه، برای اثبات مدل، مقایسهای بین نتایج حاصل از شبیهسازی با نتایج آزمایشگاهی که توسط دیگر
محققان صورت گرفته است، انجام شد. پس از مقایسه، مشاهده شد که تطابق بسیار خوبی بین نتایج آزمایشگاهی با نتایج شبیهسازی وجود دارد
و با افزایش انرژی تخلیه، عمق ترکهای ایجادشده، بیشتر میشود.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202390_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-12-21
عاطفه
نادری فرد
a.naderifard@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
مجید
قریشی
ghoreishi@kntu.ac.ir
2
تهران- میدان ونک- خ ملاصدرا- خ پردیس- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه فرمولاسیون جدید میدان سرعت با درنظر گرفتن مؤلفه محوری سرعت به منظور بهینه سازی فشار اکستروژن مستقیم
اکستروژن یکی از مهمترین فرایندهای شکلدهی حجمی است. بهمنظور طراحی صحیح قالب اکستروژن و تولید موفقیتآمیز مقاطع ، نیاز به
تحلیل دقیق فرایند است. میدان سرعت پیشنهادی اساسیترین نکته در تحلیل و ارائه فرمولاسیون حد بالا برای اکستروژن مستقیم پروفیلهای
مختلف، اعم از مدور و غیر مدور است. در این مقاله، فرمولاسیون جدیدی برای میدان سرعت با تغییرات مؤلفه سرعت محوری ارائه شده است .
میدان سرعت کلی برحسب پارامترهای متغیر تعریف شده است، بهطوری که در ابتدا و انتهای منطقه تغییر شکل، سطح انفصال سرعت شکل
سهبعدی داشته و میتواند حالت مقعر، تخت و یا محدب داشته باشد. با بهینهسازی میدان سرعت نسبت به پارامترهای تعریف کننده سطوح و
با استفاده از روش حد بالا، توان لازم در فرایند اکستروژن قابل بهینهسازی است. در این پژوهش بهمنظور تعریف میدان تغییر شکل پارامتریک
استفاده شد که نسبت به منحنیهای قبلی ارائه شده ، فشار بهینه تری را نتیجه B_Spline و وابسته به پارامترهای ورودی، از منحنی تابع
میدهد. در حل تئوری بهمنظور بررسی تغییر شکل و تعیین الگوی جریان مواد در طول قالب اکستروژن از روش الگوی تغییر شکل استفاده
شده است. همچنین تأثیر پارامترهای مختلف مؤثر بر فرایند از جمله طول قالب و درصد کاهش سطح و ضریب اصطکاک بررسی ش د. درنهایت
نتایج تئوری بهدست آمده از فرمولاسیون جدید با نتایج تحقیقات تحلیلی و تجربی پیشین مقایسه شده و بهبود قابل توجهی مشاهده شد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202391_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-12-21
پریسا
فرهمند
pfarahmand1@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
کارن
ابری نیا
cabrinia@ut.ac.ir
2
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عددی و تجربی فرایند فورج داغ پره کمپرسور موتور توربین گازی از جنس آلیاژ تیتانیوم
فورج داغ پره کمپرسور موتورهای توربین گازی بهعلت پیچیدگیهای خاص مکانیکی و متالورژیکی نیاز به مطالعه عددی و تجربی دارد. در این
تحقیق، فرایند فورج داغ یک نوع پره کمپرسور موتور توربینی گازی هوایی از جنس آلیاژ تیتانیوم با استفاده از روش المان محدود تحلیل شده،
سپس بهصورت عملی اجرا گردیده است. برای شبیهسازی عددی فرایند، ابتدا رفتار مکانیکی آلیاژ بررسی و مدل مناسب برای تحلیل فرایند
مشخص شده، سپس شرایط مرزی اصطکاکی با استفاده از آزمایش رینگ استخراج شده است. با شبیهسازی سهبعدی فرایند، مواردی از قبیل
جریان مواد و پر شدن حفره قالب، توزیع کرنش و دما، تناژ لازم فرایند و تغییرات نیروهای جانبی اعمال شده به قالب بررسی شده است. در گام
بعدی مطابق شرایط شبیهسازی، فرایند بهصورت تجربی اجرا شده و نتایج عملی با نتایج شبیهسازی فرایند مقایسه شده است. نتایج حاکی از
موفقیتآمیز بودن فرایند است و مقایسه نتایج تجربی با نتایج شبیهسازی نشان میدهد که شبیهسازی فرایند توانایی پیشبینی قابل قبول
پارامترهای فرایند را دارد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202392_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-12-21
ولی
علی میرزالو
valimirzaloo@aut.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
فریدرضا
بیگلری
2
AUTHOR
محمدحسین
صادقی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حل تحلیلی- عددی خمش پلاستیک یک ورق فلزی روی بستر لاستیکی
خمش ورق فلزی روی بستر لاستیکی یکی از فرآیندهای نسبتاً جدید خمش پروفیل ها و ورق های نازک فلزی است که در سال های اخیر در حد
وسیعی مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق، مسئله تغییر شکل پلاستیک ورق در این فرآیند تجزیه و تحلی ل شده و پس از
استخراج معادلات حاکم برای نواحی تغییر شکل ورق، سیر حل تحلیلی- عددی این معادلات تشریح شده است. در ادامه ، معادلات برا ی ی ک
مسئله خاص حل شده و منحنی اثر تغییرات عمق نفوذ در شعاع انحنای ورق ترسیم شده است. همچنین، رابطه ای تقریب ی ب ین عمق نفوذ و
شعاع انحنای ورق ب هدست آمده است. این رابطه ابزاری بسیار کارا در کنترل فرآیند است و با آن می توان با ایجاد تنظیمات لازم در عمق نفوذ،
ورق را بدون سعی و خطا به قطر مطلوب رسانید. با انجام آزمایش های متعدد، خمش یک ورق فولادی نازک روی ی ک بستر لاست یکی، می زان
اعتبار معادلات استخراج شده برای تغییر شکل پلاستیک ورق در این فرآیند مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202393_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-12-21
محمود
مهرآرا
mdmehrara@gmail.com
1
AUTHOR
محمد جواد
ناطق
nategh@modares.ac.ir
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی قابلیت ماشین کاری ماده مرکب Al-15%SiC ساخته شده به روش اکستروژن پودر
مواد مرکب زمینه فلزی بهدلیل ویژگیهای ممتاز در کاربردهای مهندسی مورد توجه قرار گرفته است، اما قابلیت ماشینکاری پ ایین آنها مانع
اصلی برای جایگزینی آنها بهجای قطعات فلزی است. طبیعت ساینده و سخت فاز تقویتکننده باعث سایش سریع ابزار در حین ماشین کاری و
که با Al-15%SiC درنتیجه افزایش هزینههای ماشینکاری میشود. در این مقاله، بررسی تجربی قابلیت ماشینکاری ماده مرکب زمینه فلزی
فرآیند متالورژی پودر ساخته شده است، مورد بحث قرار میگیرد. تراشکاری پیوسته میلههای ماده مرکب با استفاده از ابزارهای تراش کاربیدی
در شرایط خشک، بهعنوان روش انجام آزمایش انتخاب شده است. اثر پارامترهای ماشینکاری، یعنی سرعت ماشینکاری ، نرخ تغذیه و عمق
برش روی سایش ابزار، نیروهای ماشینکاری و کیفیت سطح در حین آزمایشها بررسی و با کارهای مشابه مقایسه شده است . نتایج نشان
می دهد که سرعت ماشینکاری و عمق تراش نسبت به نرخ تغذیه اثر بیشتری بر قابلیت ماشینکاری دارد. همچنین سایش ابزار، کیفیت سطح
تمام شده و نیروی ماشینکاری در این نوع ماده مرکب از ماده مرکب مشابه ساخته شده ب هروش ریخته گری بیشتر است . شرایط بهینه
ماشین کاری در این نوع ماده مرکب، با سرعتهای متوسط و نرخ پیشروی و عمق برش کم حاصل م یشود.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202394_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-12-21
رضا
یوسفی
yousefi@sharif.edu
1
LEAD_AUTHOR
محمد علی
کوچک زاده
2
AUTHOR
جعفر
رحیمی نسب
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر عوامل جوشکاری بر روی جوش لب به لب همزن اصطکاکی ورق های مس
موضوع اصلی پژوهش حاضر، بررسی تجربی اثر عوامل جوشکاری بر روی خواص مکانیکی جوش همزن اصطکاکی در اتصال لب به لب ورق ه ای
مسی است. در این پژوهش با استفاده از ابزار ویژه ای که دارای پین مربعی بدون رزوه است، جوش ه ای عاری از نقصی ب ر روی ورق ه ایی به
ضخامت 4 میلی متر و در محدوده وسیعی از سرعت های دوران و پیشروی ابزار ایجاد شده اند. آزمایش های کشش نشان می دهند که جوش ه ا
دارای بازده بالایی بوده و در برخی از آنها بازدهی اتصال بیش از 90 درصد است. همچنین نتیجه سختی سنجی جوش ها حاکی از آنست که
ناحیه تحت تأثیر حرارت در اطراف ناحیه هم خورده تشکیل شده است. این ناحیه کمترین سختی را نسبت به بقیه مناطق ج وش و مس پایه
داشته و تمامی نمونه های کشش از این ناحیه گسیخته شدند. در این مطالعه برای مقایسه و ارزیابی تغییرات سختی در محل جوش، با استفاده
از روش نوینی بر مبنای سختی سنجی روشی، نقشه سختی سطح مقطع عرضی جوش تهیه شده است. نقشه سختی سطح مقطع عرضی جوش
نشان می دهد که ناحیه هم خورده جوش همگن نبوده و نقاط مختلف آن دارای مقادیر سختی کاملاً متفاوتی هستند. از طرف دیگر مقایسه بین
مقاومت جوش و مقدار کمترین سختی در ناحیه جوش، تناسب بین آنها را نشان می دهد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202395_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-12-21
جمال
تیمورنژاد
tnezhad@ut.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تجربی و عددی شکل دهی ورق های فلزی با استفاده از فرآیند شکل دهی چند نقطه ای
فرآیند شکلدهی چند نقطهای، یک روش شکلدهی انعطافپذیر جهت تولید انواع قطعات از ورق های فلزی است. در این مقاله روش شکلدهی
چند نقطهای بهصورت تجربی و شبیهسازی اجزای محدود مورد مطالعه قرار گرفته است. بهمنظور تخمین پارامترهای مطلوب طراحی ، ابتد ا
فرآیند شکلدهی بهصورت دینامیکی شبیهسازی شده و سپس مجموعه قالب شکلدهی چند نقطهای جهت انجام آزمایشات تجربی ساخته شده
در صنایع هوا و فضا، ورقهای از جنس این آلیاژ برای انجام آزمایشات مورد AA است. با درنظر گرفتن کاربرد گسترده آلیاژ آلومینیومی 2024
استفاده قرار گرفته و شکلدهی قطعات تحت شرایط مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است. عیوب بهوجود آمده در فرآیند شکل دهی چند
نقطهای پیشبینی شده و تأثیر پارامترهای فرآیندی از جمله قطر پین و ضخامت لایه الاستیک بر روی دقت ابعادی و توزیع ضخامت قطعات
تولید شده بررسی شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که فرآیند فوق میتواند بهعنوان یک روش کارآمد و اقتصادی برای تولید انواع
قطعات تکی موجود در زمینههای مختلف صنعتی بهویژه صنعت هوا و فضا مورد استفاده قرار گیرد، بهطوریکه با تنظیم مناسب پارامترهای
فرآیند امکان تولید قطعات با شکل های هندسی متنوع تنها با استفاده از یک قالب وجود خواهد داشت.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202396_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-12-21
بهروز
زارع
zareh.behrooz@yahoo.com
1
AUTHOR
عباس
وفایی صفت
abbas_v@yahoo.com
2
1
LEAD_AUTHOR
وحید
ریخته گر نظامی
v.rikhtegar@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی، ساخت و به کارگیری یک قالب جدید گسسته با قابلیت پیکره بندی مجدد برای شکل دهی قطعات لوله ای
در طی سال های اخیر تحقیقات متعددی در زمینه کاربرد قالب های گسسته با قابلیت پیکره بندی مجدد برای تولید ورق های فلزی انجام شده
است. این قالب ها بهدلیل قابلیت تغییر سریع، مورد توجه سیستم های تولید انعطاف پذیر قرار گرفته اند. با این وجود، تحقیقات به عمل آمده از
سوی محققان تنها شامل ورق های تخت فلزی بوده و هیچ پژوهشی در زمینه کاربرد این قالب ها برای قطعات لوله ای گزارش نشده است. در این
مقاله، برای نخستین بار یک مجموعه قالب گسسته با قابلیت پیکره بندی مجدد برای شکل دهی چرخشی قطعات توخالی دوار طراحی و ساخته
شده است. نتایج حاصل نشان داده است که امکان تولید این قطعات با استفاده از قالب گسسته با قابلیت پیکره بندی مجدد وجود دارد و این
تکنیک منجر به تولید قطعات لوله ای شکل با دقت و کیفیت مطلوب م یشود. نمودار های توزیع کرنش ها در نمونه های شکل داده شده نشان
داده است که طول نمونه ها پس از شکل دهی، کاهش می یابد و ضخامت دیواره آنها افزایش پیدا می کند. افزایش ضخامت دیواره در قسمت وسط
لوله بیشتر از طرفین آن و کاهش طول لوله در طرفین بیشتر از قسمت وسط آن است. تغییر شکل پیچشی لوله با افزایش میزان فرورفتگی در
لوله افزایش می یابد و کیفیت سطح لوله پس از شکل دهی نیز افزایش می یابد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202397_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-12-21
محمد
امینی
amini.muhammad@gmail.com
1
AUTHOR
محمد
بخشی
bakhshi@nit.ac.ir
2
1
LEAD_AUTHOR