به فرآیند خرابی ناشی از نیروی نوسانی، خستگی اطلاق میشود و حداقل نیمی از خرابیهای مکانیکی، ناشی از این فرآیند است. پژوهش تجربی در این زمینه و صحهگذاری نتایج تئوری، نیازمند دستگاههای آزمایش خستگی کششی- فشاری با قابلیتهای ویژه میباشد. کنترل ساختاریافته نیرو تاثیر زیادی بر روی صحت نتایج آزمونها داشته و از مهمترین قمستهای دستگاه آزمایش خستگی میباشد. هدف اصلی این مقاله، ارتقای واحد کنترل دستگاه آزمایش خستگی کششی– فشاری از نوع سروهیدرولیک بهمنظور کاهش زمان نشست میباشد. مهمترین مسأله پیش رو، عدم قطعیت در اندازه سختی قطعهکار مورد آزمایش میباشد. در این پژوهش پارامترهای مدل ریاضی دستگاه آزمایش خستگی شناسایی و کنترلگر تناسبی- انتگرالی طراحی و پیادهسازی شده است. بررسی نتایج تجربی بهدستآمده از پیادهسازی این کنترلگر بر روی نمونههای مختلف نشان میدهد که زمان نشست در هنگام آزمون خستگی قطعات با سختی کم، بیش از حد انتظار است. لذا برای حل این مسأله، الگوریتم کنترل تطبیقی پیشنهاد و پیادهسازی شده است. جهت تامین پاسخ مناسب سامانه به اغتشاشات، الگوریتم کنترل تطبیقی پیشنهادی با کنترلگر تناسبی- انتگرالی ترکیب شد. نتایج پیادهسازی این کنترلگر جدید بر روی دستگاه آزمایش خستگی، نشاندهنده کاهش 25 درصدی زمان نشست و پاسخ مناسب سامانه به نویز اندازهگیری و اغتشاشات سامانه میباشد.