دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
5
2
2009
06
22
تحلیل نفوذ مایل پرتابههای مخروطی در صفحات نازک فلزی
FA
محمدحسین
پل
m_h_pol@modares.ac.ir
غلامحسین
لیاقت
ghlia530@modares.ac.ir
سید عبدالوهاب
حسینی
در این مقاله، نفوذ پرتابههای مخروطی در اهداف فلزی نازک تحت برخورد مایل مورد بررسی تحلیلی قرار گرفته و یک مدل تحلیلی برای آن پیشنهاد شده است. شکست از نوع پتالینگ نامتقارن فرض شده و آنالیز با استفاده از موازنه انرژی، بین انرژی اولیه و کار انجام شده، صورت میگیرد. کل کار انجام شده در نفوذ کامل پرتابههای مخروطی(W) ، شامل کار لازم برای تغییر شکل پلاستیک (Wp)، کار لازم برای انتقال ماده به موقعیت جدید (Wd) و کار لازم برای خمش پتالها (Wb) میباشد. نتایج بدست آمده از مدل تحلیلی ارائه شده در این مقاله با نتایج تحلیلی و تجربی ارائه شده توسط محققان دیگر مقایسه گردیده و همخوانی نتایج کاملاً مشهود است.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202287.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202287_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
5
2
2009
06
22
فرمول بندی المان محدود مسائل تماسی در سازه های ویسکوالاستیک بر مبنای مدل وارهیدگی ماکسول تعمیم یافته
FA
حسین
اشرفی
ashrafi@shirazu.ac.ir
مهرداد
فرید
farid@succ.shiraz.ac.ir
هدف مقاله حاضر توسعه یک فرمول بندی محاسباتی المان محدود نموی- انطباقی بر مبنای الگوریتمی توانمند به منظور محاسبه فشارهای شبه استاتیک تماسی در سازه های ویسکوالاستیک می باشد. از مدل تعمیم یافته ماکسول برای مدل سازی توابع وارهیدگی معادلات متشکله ویسکوالاستیک بهره گرفته شده که در قالب دو تابع وارهیدگی کلی در اتساع (پاسخ حجمی) و برش (پاسخ انحرافی) نشان داده می شود. در این فرمول بندی، توابع وارهیدگی به وسیله حاصل جمع سری های توابع نمایی کاهشی با زمان بیان می شوند. بر اساس اعمال اصل کار مجازی، یک فرمول بندی مؤثر المان های محدود با یک فرآیند نموسازی در معادلات وارهیدگی ویسکوالاستیک بدست آمده است. به منظور تحلیل مسائل تماسی ویسکوالاستیک نیز، بر اساس شرایط سینماتیکی و هندسی اجزای در حال تماس، از رهیافت لاگرانژ الحاقی انطباقی استفاده گردیده است. همگرایی مناسب نتایج حاصل از مثالهای عددی با نتایج حل تحلیلی نشانگر قابلیتهای کاربردی بالای مدل المانهای محدود ارائه شده میباشد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202288.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202288_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
5
2
2009
06
22
روشی جدید برای ردیابی ترک در محور های دوار، به کمک تغییرات شکل مد
FA
انوشیروان
فرشیدیان فر
farshid@um.ac.ir
محمد
حسین زاده
hosein2004@yahoo.com
مهدی
راغبی
در این مقاله، روشی غیر مخرب جهت تعیین فرکانس و تشخیص موقعیت ترک در محور های دوار، با استفاده از روش ماتریس انتقال و بر اساس تئوری تیر تیموشنکو، ارائه شده است. در این محور، ترک ها می توانند تحت زوایای مختلفی نسبت به یکدیگر قرار گیرند. وجود ترک در محور ها انعطاف پذیری محلی را تغییر داده و کاهش فرکانس طبیعی را به دنبال خواهد داشت. نتایج حاصل از این روش برای مثال های متنوعی مورد بررسی قرار گرفته و به کمک این تحلیل موقعیت ترک به دست آمده است. در نهایت، نتایج حاصل از تحلیل فرکانسی به کمک روش ماتریس انتقال با نتایج حاصل از پژوهش های تجربی مقایسه شده که توافق بین پاسخ ها نشان دهنده صحت روش به کار برده شده می باشد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202289.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202289_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
5
2
2009
06
22
تأثیر عمق و شعاع شیار U شکل بر مقدار متوسط چگالی انرژی کرنشی و بار بحرانی شکست در حالت بارگذاری خمشی
FA
احسان
براتی
ehsanbarati@gmail.com
یونس
علیزاده
alizadeh@aut.ac.ir
جمشید
آقازاده
agazad@yahoo.com
در این مقاله، معیار مقدار متوسط چگالی انرژی کرنشی برای پیش بینی بار بحرانی شکست در نمونه هایی با شیار U شکل تحت بار خمشی مورد استفاده قرار گرفته و رابطه ای برای محاسبه مقدار متوسط چگالی انرژی کرنشی درون این منطقه ارائه شده است. بارگذاری به صورت خمشی و تحت مود I انجام شده است. دو حالت در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته: 1) حجم کنترل بخشی از قسمت نیم دایره انتهای شیار را در بر گیرد و 2) حجم کنترل با لبه های مستطیل شکل شیار تلاقی داشته باشد. تأثیر مقدار شعاع انتهای شیار و نیز عمق آن بر مقدار متوسط چگالی انرژی کرنشی در هر دو حالت مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات بار بحرانی شکست پیش بینی شده است. تحلیل المان محدود برای بررسی صحت روابط و نتایج به دست آمده انجام شده است. نتایج حاصل در این مقاله نشان داده که با افزایش شعاع شیار، مقدار بار بحرانی شکست ابتدا کاهش و سپس افزایش می یابد. همچنین، با افزایش عمق شیار، مقدار آن به صورت نمایی کاهش می یابد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202290.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202290_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
5
2
2009
06
22
توسعه یک مدل تماسی برای تحلیل دو بعدی الاستیک-پلاستیک فرآیند شکلدهی مجدد لولهها
FA
حسن
مسلمی نائینی
moslemi@modares.ac.ir
غلامحسین
لیاقت
مهدی
سلمانی تهرانی
سیامک
مزدک
محمد رضا
جنگجوی خلجان
یکی از مشکلات فرآیند شکلدهی مجدد برای تولید لولههایی با مقاطع غیر گرد پیشبینی وضعیت تماس لوله و غلتک در حین تغییر شکل میباشد. در این پژوهش، تحلیل الاستیک-پلاستیک با فرض کرنش صفحهای برای فرایند شکلدهی مجدد لوله تدوین شدهاست. یکی از مشکلات فرآیند جدا شدن لوله از غلتکها در بعضی از نواحی تغییر شکل در حین فرآیند میباشد. مدل تماسی ارائه شده در این پژوهش قابلیت تشخیص جدایش لوله از غلتکها را دارد و در نتیجه پیشبینی بهتر عیوب امکانپذیر خواهد شد. در ادامه، برای بررسی صحت مدل ارائه شده، نتایج تحلیلی و تجربی مقایسه شده که تطابق نسبتاً خوبی مشاهده میشود.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202291.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202291_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
5
2
2009
06
22
مدل های آسیب و شناسایی پارامترهای وابسته در فولاد A533B
FA
محمد
مشایخی
mashayekhi@cc.iut.ac.ir
در این مقاله، یک روش کارآ برای محاسبه پارامترهای مدل آسیب لمتر به کمک ضرایب مدل گرسون ارائه می شود. در ابتدا، دو مدل آسیب پیوسته لمتر و گـرسون معرفی می شوند و در ادامه پلی بین این دو مدل برقرار می شود. به کمک این ارتباط، پارامترهای مدل آسیب لمتر که وابسته به ماده هستند، با استفاده از ضرایب مدل آسیب گرسون، استخراج می شوند. در این تحقیق، با توجه به تأثیر این دو مدل روی سطح تسلیم ماده، پل ارتباطی بین دو مدل برقرار می شود. سپس، با استفاده از روابط رشد آسیب، پارامترهای مدل آسیب لمتر بر حسب ضرایب مدل گرسون محاسبه می شوند. روش ارایه شده به کمک نتایج تجربی در فولاد A533B مورد ارزیابی قرار می گیرد. تطابق مطلوب پارامترهای به دست آمده از روش پیشنهادی با پارامترهای مدل آسیب لمتر که از روش تجربی حاصل شده، کارآیی این روش را نشان می دهد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202292.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202292_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
5
2
2009
06
22
آشکارسازی و جداسازی عیب به روش هندسی درسیستم های سازه ای با ورودی و خروجی های چندگانهـ بررسی تجربی
FA
ناصر
رحیمی
nrahimi@ihu.ac.ir
مرتضی
همایون صادقی
morteza@tabrizu.ac.ir
محمد
محجوب جهرمی
mmahjoob@ut.ac.ir
در این مقاله، گزارش و نتایج حاصل از جداسازی عیب (شناسایی نوع) به روش هندسی در یک قاب فولادی ارائه و اعتباربخشی روش مذکور برای عیب یابی سیستم های دینامیکی دارای ورودی و خروجی های چندگانه انجام شده است. در روش هندسی که یکی از روش های عیب یابی مبتنی بر مدل است، مدل سازی با استفاده از روش های پارامتری شناسایی سیستم انجام می شود. برای مدل سازی قاب مورد نظر از مدل های پارامتری ARX وVARX با تعداد 8 پارامتر استفاده شده است. عیب یابی قاب یادشده به صورت سیستم های یک ورودیـیک خروجی(SISO) ، یک ورودیـدو خروجی(SIMO)، دو ورودیـیک خروجی(MISO) و دو ورودیـدو خروجی(MIMO) در دو فضای معین و احتمالی انجام شده و مقایسه نتایج صورت گرفته است. نتایج عیب یابی قاب مزبور به صورت سیستم MIMO و در فضـای احتـمالی از دقـت موردقبـول برخوردار بوده، بالاترین دقــت را دارد و پاییـن ترین دقت مربوط به سیستم SISO و در فضـای معین می باشد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202293.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202293_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf