دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
8
2
2012
06
21
تخمین اندازه اولیه قطرات در پاشش سوخت مایع از دستگاه های انفجاری هوا- سوخت
FA
محمدمهدی
دوستدار
0009-0001-4791-4876
mdostdar@ihu.ac.ir
دستگاههای انفجاری هوا- سوخت برای پاشش سیال عامل به محیط باز اتمسفر و ایجاد امواج دتونیشن در ابر حاصل از آن مورد استفاده قرار میگیرند. برای مطالعهی عددی میدان جریان در داخل این ابر، نیاز به دانستن شرایط اولیه پاشش از جمله اندازهی اولیهی قطرات وجود دارد. در این مقاله شکست اولیهی سیال در پاشش از دستگاههای هوا- سوخت به کمک مدل شکست فیلم مایع مدلسازی شده و بر این مبنا، یک کد رایانهای برای انجام محاسبات نوشته و تهیه گردید. سپس نتایج تحلیل عددی شکست اولیه با نتایج تجربی اعتباردهی شده و مقادیر تخمینی از اندازهی قطرات به یک برنامهی مدلسازی انتشار ابر دوفازی داده شد و نتایج حاصله با مقادیر تجربی مقایسه گردید. از تلفیق نتایج مطالعهی عددی و آزمایشهای تجربی، پیشنهاداتی برای تخمین اندازهی اولیه قطرات در پاشش انفجاری حاصل از دستگاههای هوا سوخت ارائه شده است. در حالت کلی نتایج نشان میدهند که اندازهی متوسط قطرات، از مرتبه سانتیمتر است.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202374.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202374_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
8
2
2012
06
21
تحلیل ترمواکونومیک روشهای موجود در انجام بازتوانی
FA
کامران
مبینی
kmobini@srttu.edu
عبدالله
مهرپناهی
تهران، لویزان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
mehrpanahi@gmail.com
سید مصطفی
حسینعلی پور
alipour@iust.ac.ir
یکی از روشهای معمول جهت ارتقاء خصوصیات فنی و اقتصادی نیروگاههای بخار، اعمال روشهای بازتوانی بر روی آنها است. روش-های بازتوانی به دو دسته روشهای جزئی و کلی تقسیمبندی میشوند. یکی از روشهای جدید بازتوانی جزئی، روش گرمایش آب تغذیه موازی است. در این مقاله، با توجه به خصوصیات ممتاز این روش برای نیروگاههای نسبتا جدید، به بررسی اعمال آن با روشی پیمایشی بر روی نیروگاه شهید رجایی جهت تبدیل آن به یک سیکل تولید همزمان پرداخته شده است. با در نظر گرفتن شرایط کلی سیکل، با طرح چند سناریوی مشخص در اعمال بهترین حالات موجود، به جایگزینی گرمکنهای آب تغذیه موجود با گرمکنهای کوچکتر اقدام شده است. گرمایش بخش دیگر جریان آب تغذیه به موازات گرمکنهای آب تغذیه و بهوسیله دو مبدل حرارتی انجام میشود. توابع راندمان اگزرژی و قیمت تمام شده هر
کیلوواتساعت برق تولیدی بهعنوان توابع هدف معرفی میشوند. سناریوی برتر با توانایی عملکرد در بار نامی و بار جزئی طرح بازتوانی به روش گرمایش آب تغذیه موازی است که در آن، افزایش 4/3 درصدی راندمان اگزرژی و افزایش 27 درصدی توان تولیدی واحد بخار مورد بررسی حاصل شده است.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202375.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202375_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
8
2
2012
06
21
بررسی تحلیلی انتقال حرارت هدایتی در لمینیت های کامپوزیتی استوانه ای گرافیت اپوکسی
FA
محمد حسن
کیهانی
m_kayhani@yahoo.com
محمود
نوروزی
mnorouzi@shahroodut.ac.ir
امین
امیری دلوئی
aminamiri83@yahoo.com
در مطالعه حاضر، یک حل تحلیلی دقیق برای انتقال حرارت پایدار دوبعدی در لمینیتهای کامپوزیتی استوانهای ساخته شده از گرافیت اپوکسی ارائه گردیده است. این لمینیتها استوانهای بوده ودر هر لایه الیاف به دور استوانه پیچیده شدهاند. ابتدا تبدیل فوریه مناسب با استفاده از تئوری اشترم – لیوویل ساخته شده است. ضرائب سری بهوسیله حل دستگاه معادلات مرتبط با شرایط مرزی داخل و بیرون استوانه و همچنین پیوستگی دما و شار حرارت در مرز بین لایه ها بهدست آمده است، برای حل دستگاه معادلات حاصل از الگوریتم توماس استفاده شده است. در این مقاله، اثر تغییر زاویه الیاف روی توزیع درجه حرارت تحت شرایط مرزی کلی مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که توزیع درجه حرارت برای هر لایه کامپوزیتی با زاویه الیاف دلخواه بین توزیع درجه حرارت برای زوایای و قرار دارد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202376.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202376_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
8
2
2012
06
21
اثر یک بافل روی انتقال حرارت جابهجایی توأم از یک محفظهی باز با قطعات گرمازا
FA
قاسم
محمودی
ghasem_mahmoodi2@yahoo.com
بهزاد
قاسمی
behzadgh@yahoo.com
در این بررسی، جریان جابهجایی توأم آزاد و اجباری از یک محفظهی باز که در یک کانال افقی قرار گرفته، به روش عددی حل شده است. سه قطعهی گرمازا در کف محفظه و یک بافل عمودی بر روی دیوارهی بالایی کانال قرار گرفته است. جریان بهصورت یکنواخت در دمای سرد وارد کانال شده و با کف محفظه که گرم می باشد، تبادل حرارت می کند. معادلات مومنتوم و انرژی حاکم بهروش حجم کنترل جبری شده و به کمک الگوریتم سیمپل به صورت همزمان حل میشوند. نتایج نشان میدهند که افزودن بافل به کانال تهویه محفظه را در اعداد ریچاردسون پایین بهبود بخشیده ولی در اعداد ریچاردسون بزرگتر اثر معکوس دارد. همچنین با بررسیهای انجام گرفته بر روی ارتفاع و موقعیت بافل ملاحظه میشود که با افزایش ارتفاع بافل و قرار گرفتن آن در ورودی محفظه، میزان انتقال حرارت از محفظه افزایش مییابد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202377.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202377_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
8
2
2012
06
21
بهینهسازی مبادلهگر صفحه- پره با استفاده از الگوریتم ژنتیک
FA
حمید
صفاری
saffari@iust.ac.ir
امیر
مسعودی
masoudi.amir@yahoo.com
در این مطالعه، مبادلهگر حرارتی صفحه- پره با پرههای offset-strip، برای سه حالت سیال عامل هوا- هوا، آب- هوا و آب- آب بهینه شدهاست. در گام نخست طراحی مبادلهگر، ابتدا تحلیل کامل حرارتی و افت فشار بهعمل آمده و با توجه به سه مشخصهی هندسی پرهها (گام، ارتفاع و طول offset پره) و رابطه مقادیر انتقال حرارت و افت فشار با سرعت سیال عامل عبوری در هر حالت، حجم مبادلهگر و هزینه کلی سالیانه آن بر مبنای رعایت میزان افت فشار مجاز داده شده در سمت هر دو سیال عبوری بهعنوان قیدهای مسئله، محاسبه شده است. سپس، الگوریتم ژنتیک به منظور جستجو و تعیین مقدار بهینه ابعاد مبادلهگر، با رعایت قیدهای افت فشار، بهکار گرفته شده است. مقایسه نتایج حاصل با نتایج سایر محققان نشان میدهد، حجم مبادلهگر بهینه شده برای هر سه حالت سیال عامل هوا- هوا، آب- هوا و آب- آب، از 10 تا 15 درصد و هزینه کلی سالیانه از 5 تا 25 درصد کاهش مییابد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202378.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202378_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
8
2
2012
06
21
بررسی عددی جابهجایی ترکیبی در محفظه پرشده از نانوسیال با دیوارههای متحرک دوگانه در شیبهای مختلف و دمای غیریکنواخت دیوارهی گرم
FA
محمد
همت
mohhem1388@gmail.com
فرهاد
قدک
fghadak@gmail.com
عبدالعلی
حقیری
دانشگاه امام حسین (ع) - مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر
haghiriali@yahoo.com
سیدصادق
میرطالبی
sadegh_mirtalebi@yahoo.com
در این تحقیق، بهمنظور بررسی جریان جابهجایی ترکیبی در محفظهی مربعی پرشده از نانوسیال با دو دیوارهی متحرک با شیبهای مختلف، از روشی عددی بر پایهی روش حجم محدود استفاده شده است. تحقیق حاضر برای عدد ریچاردسون از 1/0تا 10، عدد رینولدز از 1 تا 100 و کسر حجمی نانو ذرات از 0 تا 06/0 صورت پذیرفته است. با استفاده از خطوط جریان، دما و نمودارهای ناسلت در حالتهای مختلف، میزان تأثیر شیب، کسر حجمی نانوذرات، سرعت حرکت دیوارهها و عدد ریچاردسون بر مشخصههای حرارتی و هیدرودینامیکی بحث و بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش میزان کسر حجمی نانوذرات در یک رینولدز خاص میزان انتقال حرارت افزایش و کسر حجمی نانوذرات با افزایش عدد رینولدز کاهش مییابد. همچنین در ریچاردسونهای بالاتر، تأثیر افزایش کسر حجمی روی رفتار حرارتی و الگوی جریان، نمود بیشتری دارد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202379.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202379_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
8
2
2012
06
21
تحلیل جریان همرفت آزاد روی یک صفحه موجدار عمودی تکدما با مدل جدید شار
FA
اسماعیل
رضوی
مجتبی
پورحسین
در این تحقیق، انتقال گرمای همرفت آزاد از روی یک صفحه سینوسی عمودی دما ثابت با حل معادلات ناویر- استوکس، در رژیم جریان آرام و به روش حجم محدود تحلیل شده است. همچنین، مدل جدیدی بر پایهی فشار برای محاسبه شارهای جابهجایی ارائه شده است. نسخههای مرتبه اول و دوم این مدل پیشنهادی قادرند تا شارهای جابهجایی را با دقت خوبی بدون نیاز به اتلاف مصنوعی محاسبه نمایند. نتایج عددی به خوبی با نتایج سایر پژوهشگران مطابقت دارد. در این بررسی، پارامترهای تغییرکننده شامل عدد ریله و نسبت دامنه به طول موج صفحه سینوسی میباشند. نتایج نشان میدهد که فرکانس تغییر ضرایب انتقال گرمای محلی برای صفحه در فضای آزاد برابر فرکانس خود صفحه میباشد. در ضمن، با افزایش عدد ریله ضریب انتقال گرمای میانگین افزایش مییابد.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202380.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202380_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
2980-8103
8
2
2012
06
21
بررسی عددی تأثیر زوایای پره بر روی عملکرد پروانهی گریز از مرکز
FA
رضا
آقایی طوق
reza_tog@yahoo.com
جبار
غفاری
ابوالقاسم
مسگرپورطوسی
مسعود
برومند
این مقاله در رابطه با تأثیر زوایای پره بر روی پارامترهای عملکردی پروانهی کمپرسور گریز از مرکز، مانند نسبت فشار، نسبت دیفیوژن و راندمان ارائه شده است. در ضمن، ابعاد و سایر پارامترهای هندسی ثابت نگه داشته شده است. این بررسی با استفاده از دانش دینامیک سیالات محاسباتی و با کمک نرمافزار فلوئنت صورت گرفته است. دامنهی حل عددی برای پیشبینی عملکرد پروانه، از ورودی آن در جهت محوری تا خروجی پروانه در جهت شعاعی میباشد. کار عددی ارائه شده، شامل تحلیل جریان در پروانهی اولیه و دو مدل دیگر است. در این دو مدل، زاویهی ورودی و زاویهی خمیدگی به پشت پروانه تغییر یافتهاند. مدل آشفتگی بهکار رفته در اینکار، استاندارد میباشد که میتواند لزجت گردابهای را رصد کند. درستی عملکرد مدل عددی، با استفاده از دادههای تجربی آزمایشهای اکارت (1976) ارزیابی شده است.
https://maj.ihu.ac.ir/article_202381.html
https://maj.ihu.ac.ir/article_202381_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf