TY - JOUR ID - 202437 TI - طراحی یک الگوریتم نوین هدایت تناسبی با استفاده از کنترل مد لغزشی JO - مکانیک هوافضا JA - MAJ LA - fa SN - 2645-5323 AU - بهنام گل, وحید AU - قهرمانی, نعمت ا... AD - دانشگاه صنعتی مالک اشتر Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 10 IS - 1 SP - EP - KW - قانون هدایت KW - رهگیر آشیانه‌یاب KW - ناوبری موازی KW - کنترل مد لغزشی KW - اهداف مانوردار DO - N2 - در این مقاله یک قانون هدایت نوین برای کانال سمت رهگیر­های آشیانه­یاب طراحی شده است. به دلیل استفاده از تئوری کنترل مد لغزشی، از معادلات غیرخطی حاکم بر هندسه­ درگیری استفاده شده و شتاب هدف نیز به عنوان نامعینی در نظر گرفته می­شود. در این­صورت نیازی به اندازه­گیری یا تخمین دقیق مانور هدف در حین پرواز نبوده و تنها از کران بالای آن استفاده می­شود. طبق ایده ناوبری موازی از نرخ چرخش خط دید بین رهگیر و هدف برای تعریف متغیر لغزش استفاده شده و قانون کنترل طوری طراحی می­شود که این متغیر لغزش در مدت زمان محدودی به صفر برسد. برای تولید سیگنال کنترل هموار و حذف نوسانات آن، بخش ناپیوسته­ قانون هدایت با یک تابع پیوسته تقریب زده شده است. تنظیم صحیح پارامترهای کنترل­کننده­، باعث کاهش نیروی کنترل، زمان پرواز و تلفات سرعت رهگیر می­شود. نتایج شبیه­سازی­­های گوناگون در حضور دینامیک واقعی سیستم کنترل یک رهگیر آشیانه­یاب نشان می­دهد که در مقایسه با روش­های دیگر از جمله هدایت تناسبی، الگوریتم طراحی شده دارای کارایی بیشتری بوده و قادر است اهداف مانوردار را شکار کند. UR - https://maj.ihu.ac.ir/article_202437.html L1 - ER -