TY - JOUR ID - 202584 TI - بررسی اثر هندسه کاسه سمبه بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل تزریق مستقیم‌ با شبیه‌سازی عددی JO - مکانیک هوافضا JA - MAJ LA - fa SN - 2645-5323 AU - میرمحمدی, علی AU - حسین آبادی, محمدرضا AD - دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 14 IS - 3 SP - 29 EP - 39 KW - موتور ملی دیزل KW - هندسه کاسه سمبه KW - چرخه بسته KW - شبیه‌سازی عددی DO - N2 - افزایش نگرانی­های زیست محیطی در چند دهه اخیر باعث توجه اساسی به تشکیل و انتشار آلوده کننده­های محیط زیست و نحوه کنترل آن­ها شده است. در این تحقیق اثر عمق و قطر کاسه سمبه بر­روی عملکرد و آلایندگی موتور دیزل سواری تزریق مستقیم  بررسی شد. برای این منظور از نرم­افزار دینامیک سیالات محاسباتی سه­بعدی ای‌وی‌ال‌فایر برای شبیه‌سازی چرخه موتور استفاده شد. با اعمال معادلات احتراق، آشفتگی و آلایندگی، چرخه بسته موتور دیزل تزریق مستقیم شبیه‌سازی شد. بعد از بررسی استقلال نتایج حل از تعداد سلول‌های محاسباتی و اعتبارسنجی نتایج حاصل از شبیه‌سازی با داده­های تجربی، موتور با چهار هندسه مختلف کاسه سمبه شبیه‌سازی شد و نتایج فشار، نرخ گرمای آزاد شده، دمای داخل استوانه و مقدار آلایندگی آنها با هم مقایسه ­گردید. نتایج نشان ­داد هندسه کاسه سمبه چهارم به-دلیل داشتن قطر دهانه کاسه بزرگتر و عمق کمتر، کمترین برخورد جت سوخت به دیواره را داشته و از طرفی بهترین اختلاط را در داخل محفظه احتراق ایجاد می‌کند و دارای عملکرد بهتر و میزان آلایندگی کمتری است. همچنین در این تحقیق دیده شد که با کاهش اندازه قطر دهانه کاسه سمبه و افزایش عمق آن، تولید مقدار آلاینده اکسید نیتروژن کاهش و آلاینده­های منوکسید کربن، هیدروکربن نسوخته و دوده افزایش می­یابد. UR - https://maj.ihu.ac.ir/article_202584.html L1 - https://maj.ihu.ac.ir/article_202584_dd93e12d8d3a9ad760c21d2f97719470.pdf ER -