TY - JOUR ID - 204817 TI - کنترل بهینه زاویه اوج هواپیما با استفاده از PID و کنترل مد لغزشی مبتنی بر الگوریتم PSO JO - مکانیک هوافضا JA - MAJ LA - fa SN - 2645-5323 AU - بربستگان, میلاد AU - باقری, احمد AU - یزدانی بجاربنه, الهام AU - نظامیوند چگینی, سعید AD - موسسه آموزش عالی احرار رشت AD - دانشگاه گیلان AD - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 15 IS - 4 SP - 49 EP - 66 KW - هواپیمای بدون سرنشین KW - کنترل‌کننده تناسبی- انتگرالی- مشتقی KW - کنترل مد لغزشی KW - بهینه سازی اذحام ذرات DO - N2 - مدل­سازی و کنترل هواپیمای بدون سرنشین بی­شک یکی از حوزه­های فعال در مهندسی کنترل به­شمار می­آید. با توجه به دینامیک غیرخطی، متغیر با زمان و عدم قطعیت­های ساختاری و پارامتری اجسام پرنده، مسئله کنترل پرواز در طراحی اجسام پرنده موضوعی نسبتا پیچیده و مهم محسوب می­شود. یکی از پرکاربردترین روش­های کنترلی مقاوم در این حوزه، روش کنترل مد لغزشی می­باشد. از این­رو در این مقاله، طراحی، شبیه­سازی و تحلیل دو کنترل­کننده، PID و مد لغزشی جهت کنترل بهینه زاویه اوج یک هواپیمای بدون سرنشین ارائه شده است. در ابتدا به­منظور مدل­سازی دینامیکی مدل ریاضی مناسبی جهت توصیف حرکت طولی هواپیما ارائه شده است، در ادامه، یک    کنترل­کننده مد لغزشی مقاوم بر مبنای الگوریتم بهینه­سازی ازدحام ذرات به­منظور کنترل زاویه اوج هواپیما در حضور نامعینی­ها و اغتشاشات خارجی طراحی شده است، آن­چنان­که پارامترهای بهینه با هدف به حداقل رساندن سیگنال کنترلی و خطای ردیابی تعیین می­شوند. سپس، کیفیت عملکرد روش پیشنهادی با نتایج حاصل از کنترل­کننده بهینه PID از نظر مشخصات پاسخ گذرا مقایسه شده است در نهایت، نتایج   شبیه­سازی نشان دادند که کنترل‌کننده مدل لغزشی پیشنهادی ضمن کاهش میزان فراجهش پاسخ سامانه، رفتار مقاوم­تری نسبت به کنترل‌کننده PID جهت کنترل زاویه اوج هواپیما دارد. UR - https://maj.ihu.ac.ir/article_204817.html L1 - https://maj.ihu.ac.ir/article_204817_5ca684e95a4e357ddb2de5a1b20f56e7.pdf ER -