TY - JOUR ID - 205527 TI - بررسی المان محدود فرسایش ذرات جامد چندگانه در آلیاژهای Al 7075-T6 و Ti-6Al- JO - مکانیک هوافضا JA - MAJ LA - fa SN - 2645-5323 AU - صائبی, دانیال AU - خدامی, امیرسجاد AU - محمدی, بیژن AD - دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، اصفهان، ایران AD - گروه هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 16 IS - 4 SP - 13 EP - 24 KW - فرسایش ذرات جامد KW - برخورد ذرات چندگانه KW - مدل جانسون ـ کوک KW - مدل المان محدود DO - N2 - در تحقیق حاضر، فرسایش ذرات جامد آلیاژهای Al 7075-T6 و Ti-6Al-4V ـ به عنوان دو آلیاژ متداول مورد استفاده در سازه هواپیما ـ تحت برخورد ذرات چندگانه، با استفاده از مدلسازی المان محدود بررسی می‌گردد. رفتار فرسایشی این دو آلیاژ بر اساس معادلات ساختاری جانسون ـ کوک و به صورت یک مدل ضربه در مقیاس مایکرو، با استفاده از تکنیک المان حجم نمونه شبیه‌سازی شده است. رفتار فرسایشی مواد معمولاً به صورت نسبت ماده فرسایش‌یافته از سطح آلیاژ به جرم ذرات فرساینده تعریف شده که از آن به عنوان نرخ فرسایش تعبیر می‌گردد. در این تحقیق، در ابتدا نتایج حاصل از مدل المان محدود با نتایج مدل‌های تحلیلی رایج در فرسایش صحت‌سنجی می‌گردد. سپس دو عامل اصلی مؤثر بر رفتار فرسایشی آلیاژها، یعنی سرعت ذرات برخوردکننده و زاویه برخورد ذرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که بین سرعت ذرات و نرخ فرسایش یک رابطه توانی برقرار است. مطابق نتایج، حداکثر نرخ فرسایش آلیاژ Ti-6Al-4V برای زاویه برخوردی 40 درجه و بیشینه نرخ فرسایش آلیاژ Al 7075-T6 در زاویه برخوردی 30 درجه به ثبت رسیده است. نتایج نشان می‌دهد که آلیاژ Ti-6Al-4V در مقابل فرسایش مقاوم‌تر از آلیاژ Al-7075 می‌باشد. UR - https://maj.ihu.ac.ir/article_205527.html L1 - https://maj.ihu.ac.ir/article_205527_fc56b58d9c5a28a10faaff18f7903702.pdf ER -