دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
4
4
2009
01
20
مطالعه تجربی ناپایداری احتراق در محفظه های پیش مخلوط موتورهای توربین گاز
202273
FA
نوذر
اکبری
ناصر
سراج مهدیزاده
رضا
ابراهیمی
Journal Article
2013
11
25
احتراق پیش مخلوط با نسبت سوخت به هوای کم برای موتورهای توربین گاز در سال های اخیر به عنوان روشی برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی در خصوص انتشار NOx به طورگسترده پذیرفته شده است. با وجـود این، سیستم های احتراقی پیش مخلوط با نسبت تعادل کمتر از یک، برای تحریک ناپایداری احتراق بسیار مستعد هستند. در این تحقیق، برای مطالعه تجربی ناپایداری احتراق در مخلوط های رقیق، یک محفظه احتراق پیش مخلوط به همراه میز آزمایش و سیستم های تغذیه پیشران طراحی و ساخته شده است. در این پژوهش، از پروپان-گازی به عنوان سوخت بهره گرفته شده و آزمایش ها در فشار تقریباً اتمسفریک و در نسبت تعادل بین 7/0 الی 5/1 و دبی جرمی 2 تا 4 گرم بر ثانیه انجام شده است. ملاحظه گردیده که در محدوده های نسبت تعادل کمتر از یک، محفظه احتراق موتور توربین گاز ساخته شده ناپایدار می شود. برای تشخیص ناپایداری محفظه احتراق در شرایط مختلف، از نمودارهای توابع چگالی، اسپکترال و منحنی توزیع فضایی نوسانات فشاری همراه با معیار رایلی استفاده شده است. تأثیر نسبت تعادل در پایدار کردن یک سیستم احتراقی ناپایدار و همچنین ناپایدار شدن یک سیستم پایدار نیز مورد بررسی تجربی قرار گرفته است، همچنین، زمان تأخیر جابه جایی برای هرکدام از آزمایش های صورت گرفته محاسبه شده و نتایج به دست آمده از این تحقیق با معیار رایلی سنجیده شده است. نتایج سنجش نشان می دهد که مقادیر به دست آمده با معیار رایلی مطابقت خیلی خوبی دارد. در نهایت، محدوده پایداری بر اساس دبی جرمی ورودی به محفظه با نسبت تعادل برای این محفظه احتراق تعیین گردیده است.
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
4
4
2009
01
20
تعیین ضریب شدت تنش در مواد کامپوزیتی با استفاده از روش نوری برش نگاری دیجیتالی
202274
FA
حمید
حمیدی
ناصر
سلطانی
Journal Article
2013
11
25
در مقاله حاضر، برای اولین بار از روش نوری غیر مخرب برش نگاری دیجیتالی برای به دست آوردن ضریب شدت تنش مود بازشوندگی در ترک های لبه ای یک نمونه کامپوزیتی استفاده شده است. در این روش، ابتدا با تنظیم یک چیدمان با تابش دو جهته، هاله های برش نگاری در اطراف ترک تشکیل شده و با استفاده از آن ها متغیرهای کرنش داخل صفحه ای مورد نیاز حاصل گردیده است. سپس، با بکارگیری روابط مکانیک شکست الاستیک خطی ضریب شدت تنش به دست آمده است. گفتنی است که به منظور استخراج کرنش های مورد نظر از هاله های برش نگاری، یک برنامه در محیط نرم افزار MATLAB نوشته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. مقایسه بین نتایج حاصل از بکارگیری این روش جدید و همچنین مقادیر تئوری ضریب شدت تنش، میزان اعتبار این تکنیک و توانایی آن در کاربردهای محاسباتی را به اثبات می رساند و بدین ترتیب بهبود و توسعه بکارگیری این روش در دیگر بخش های مکانیک تجربی قابل پیش بینی است.
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
4
4
2009
01
20
بررسی تأثیر روش های مختلف فیلتراسیون صریح در LES برای حل عددی نواحی مختلف لایه مرزی آشفته توسعه یافته
202275
FA
نوروز
محمد نوری
صابر
یکانی مطلق
احسان
یساری
Journal Article
2013
11
25
در این تحقیق، به عنوان مسأله پایه، جریان آشفته کاملاً توسعه یافته داخل یک کانال مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا، روش فیلتراسیون صریح توسط فیلتر هموار در حل عددی به کار رفته است. بدین منظور، فیلتر لاپلاس که در فضای فرکانسی دارای شکلی هموار است، به عنوان فیلتر صریح بر معادلات اعمال شده که در این حالت به مدل زیر شبکه، عبارت دیگری با عنوان مدل زیر فیلتر اضافه شده است. به منظور ارزیابی چگونگی تأثیرگذاری این روش بر بهبود حل نواحی مختلف جریان توسعه یافته، مشخصه های آشفتگی جریان حاصل از این روش با نتایج حل مستقیم عددی مورد مقایسه قرار گرفته که بهبود قابل ملاحظه ای در نتایج نواحی مختلف لایه مرزی مشاهده میشود. در روش دوم، به منظور بررسی اثر نزدیکی شکل فیلتر صریح به برش تیز، سه نوع فیلتر با اشکال نزدیک به شکل فیلتر برش تیز در فضای فرکانسی بر میدان حل اعمال شده است. در این حالت، مدل زیر شبکه بدون مدل زیر فیلتر برای مدلسازی کافی است. در این تحقیق، برای حل عددی متد حجم محدود مورد استفاده قرار گرفته که به منظور گسسته سازی عبارت های جابجایی و نفوذ روش های مرتبه دوم و برای گسسته سازی ترم زمانی ایده کرنک-نیکلسون به کار رفته است. در ادامه، با مقایسه نتایج به دست آمده از دو متد فیلتراسیون، تأثیر هر یک بر نواحی مختلف لایه مرزی آشفته مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به نتایج، با نزدیک تر شدن شکل فیلترصریح به شکل برش تیز، مشخصه های آشفتگی جریان بهبود یافته است.
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
4
4
2009
01
20
تحلیل فرایند نفوذ عمودی پرتابههای تغییر شکلپذیر سر پخ در اهداف فلزی
202276
FA
داود
رادمهر
غلامحسین
لیاقت
سعید
فعلی
محسن
ظهیر میردامادی
Journal Article
2013
11
25
در این مقاله، با استفاده از تئوری انتشار امواج تنش پلاستیک و بر مبنای معادلات ممنتم، مدل تحلیلی جدیدی برای فرایند نفوذ پرتابههای تغییر شکلپذیر سر پخ در اهداف فلزی ارائه شده است. طی فرایند نفوذ واماندگی حاصل در هدف به صورت پلاگینگ همراه با دیشینگ بوده و پرتابه نیز قارچیشکل میشود. در مدل جدید این مقاله، با تغییر در مراحل نفوذ مدلهای قبلی، نفوذ در نه وضعیت تعریف شده است. ماده پرتابه به صورت صلب-کرنش سختی خطی و هدف به صورت صلب- کاملاً پلاستیک در نظر گرفته شده است. برای هر مرحله، معادلات حرکت برای پرتابه و هدف استخراج گردیده و معادلات بدست آمده در هر مرحله، تغییر شکل پرتابه، پلاگ و دیشینگ را به طور همزمان حل میکند. با مقایسه نتایج، همخوانی مناسبی بین نتایج مدل تحلیلی این مقاله و نتایج تجربی دیگر محققان وجود دارد.
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
4
4
2009
01
20
تخمین فاصله در موشکهای آشیانهیاب مادون قرمز
202277
FA
علی
محرم پور
جواد
پشتان
علی
خاکی صدیق
Journal Article
2013
11
25
در این مقاله، ابتدا مسئله هدایت تناسبی خالص در فضای سهبعدی با نگرشی جدید بیان میشود. ایده اصلی مبتنی بر تمایز بین مفاهیم بردار چرخش و بردار سرعت زاویهای است. در این نوآوری تاکید بر انتخاب دستگاه خط دید بوده و مقایسهای بین دو دیدگاه برای انتخاب این دستگاه انجام گردیده است. سپس، اصلاح این قانون با اضافه کردن یک جمله اضافه انجام گرفته است. این جمله شامل جبرانساز فاصله عرضی است که جهت فراهم نمودن نوسانات اوّلیه برای همگرایی تخمین متغیّرهای حالت به کار گرفته شده است. در ادامه، توصیف فضای حالت در دستگاه مختصات کروی اصلاح شده انجام گردیده است. اندازهگیریهای موجود در سیستم با توجّه به نکات در نظر گرفته شده عملی، انتخاب شده است. در ادامه، مسئله تخمین فاصله تا هدف مطرح گردیده و از فیلترهای غیرخطی مانند فیلتر کالمن توسعهیافته، فیلتر کالمن خنثی، فیلتر ذرّهای، فیلتر ذرّهای کالمن توسعهیافته و فیلتر ذرّهای کالمن خنثی در مختصات کروی اصلاح شده استفاده گردیده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که فیلترهای ردیابی پیشنهاد شده در ترکیب با قانون هدایت دوگانه پیشنهادی قادر به تأمین همگرایی تخمین فاصله برای هدفهای شتابدار و بدون شتاب میباشند.
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
4
4
2009
01
20
بررسی عددی و تجربی اثر دیوارهای بادشکن در عملکرد برج های خنک کن جابه جایی طبیعی خشک تحت شرایط وزش باد
202278
FA
محمد حسن
کیهانی
رسول
محبی
علی
عباس نژاد
Journal Article
2013
11
25
برج های خنک کن خشک یکی از متداول ترین برج ها در اکثر نیروگاه های موجود در مناطق کم آب می باشند. از جمله مهم ترین عواملی که درباره عملکرد این برج ها همواره مورد توجه بوده، اثر شرایط محیطی، به ویژه وزش باد است که باعث کاهش بازدهی برج ها می شود. جهت بررسی این اثر می توان از روش های عددی، تجربی و میدانی استفاده نمود. هر یک از این روش ها دارای مزایا و معایب مربوط به خود بوده، ولی مکمل هم می باشند. در این مقاله، با مدل سازی یک برج خنک کن به صورت عددی و تجربی تأثیر باد برعملکرد برج های خنک کن جابه جایی طبیعی خشک بررسی شده و در نهایت تأثیر استفاده از دیوارهای بادشکن با آرایش های مختلف برای جلوگیری از این اثر نامطلوب مورد ارزیابی قرار گرفته است. در روش عددی، با استفاده از روش حجم محدود، جریان سیال داخل و اطراف این برج ها مدلسازی شده و در روش تجربی نیز با استفاده از تونل باد دانشگاه صنعتی شاهرود، توزیع فشار در ورودی برج ها بررسی گردیده است. نتایج به دست آمده بیان کننده این مطلب است که ایجاد تغییراتی در شکل خارجی برج های خنک کن می تواند عاملی برای بهبود عملکرد آنها در شرایط وزش بادهای متقاطع باشد و استفاده از هشت دیوار بادشکن شعاعی بهترین عملکرد را در کاهش اثر نامطلوب باد داشته که این آرایش در مناطق بادخیز بسیار موثر خواهد بود.
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مکانیک هوافضا
2645-5323
4
4
2009
01
20
مدل آماری نیرو برای تراشکاری به کمک ارتعاشات اولتراسونیک با به دست آوردن پارامترهای مؤثر
202279
FA
محمد جواد
ناطق
سعید
امینی
حمید
سلیمانی مهر
امیر
عبدالله
محمد حسین
صادقی
Journal Article
2013
11
25
در این مقاله، مدل نیروی ماشینکاری برای تراشکاری به کمک ارتعاشات اولتراسونیک به دست آمده است. برای این هدف آزمایشاتی با لحاظ کردن تمام فاکتورهای طراحی انجام شده و نتایج آن به صورت آماری تحلیل گردیده است. اثر پارامترهای مختلف، مانند سرعت برشی، پیشروی، عمق برش و دامنه ارتعاش بررسی شده است. از میان چهار مدل رگرسیون مختلف، مدلی پیشنهاد شده که بتواند بهترین پیشبینی را در مورد جوابها به دست دهد. سپس، شرایطی که در مدل پیشنهادی کمتر تحت تأثیر پارامترهای مزاحم قرار میگیرد، مورد بررسی قرار گرفته است. چندین آزمایش نیز روی تراشکاری معمولی انجام گرفته و نتایج آن پس از تحلیل با نتایج تراشکاری به کمک ارتعاشات اولتراسونیک مقایسه شده است. نشان داده شد که مدل درجه دو میتواند نیروی ماشینکاری را با دقت کافی برآورد نماید. همچنین آزمایشها نشان داد که نیرو در تراشکاری به کمک ارتعاشات اولتراسونیک از تراشکاری معمولی بسیار کمتر است. از طرفی، براده پیوسته ایجاد شده در فرآیند تراشکاری به کمک ارتعاشات اولتراسونیک نشانگر این موضوع است که ماشینکاری در این فرآیند از نظر داکتیل شدن برش در مقایسه با تراشکاری معمولی کارآمدتر شده است.