هدف از این تحقیق بررسی امکان کاهش همزمان آلاینـده های NOx و دوده در یک موتور دیزل تزریق مستقیـم با استفاده از روش تزریق دومرحله ای سوخـت می باشد. بدین منظور، از نرم افزار FIRE جهت شبیه سازی عملکرد موتور مورد مطالعه استفاده شده است. در این مطالعه، فرض شده که موتور در شرایط بار کامل کار می کند و سرعت موتور برابر 2.000 دور بر دقیقه می باشد. برای اعتباردهی به نتایج، مدل تزریق یک مرحله ای با نتایج حاصل از آزمایش های تجربی بر روی موتور مقایسه شده و پس از یافتن مدل تزریق یک مرحله ای مناسب از آن به عنوان حالت پایۀ موتور، استفاده شده است. در ادامه، مودهای مختلف تزریق سوخت، شامل پیش پاشش و پاشش اصلی یا پاشش اصلی و پس پاشش با تغییر درصد سوخت تزریق شده در هر مرحله و فواصل زمانی مختلف بین دو مرحلۀ تزریق مدل شده و مود مناسب از لحاظ پارامترهای عملکردی موتور و کاهش سطح آلاینده ها انتخاب شده است. با توجه به نتایج حاصله، مشاهده می شود که تزریق دومرحله ای سوخت میزان تولید آلاینده های NOx و دوده را به طور همزمان کاهش می دهد. در نهایت، مود تزریق پیشنهادی برای موتور مورد مطالعه در تحقیق حاضر، یعنی موتور MT4.244، عبارت است از مودی که درصد سوخت تزریقی در مرحلۀ اول و دوم در آن بترتیب برابر 75 و25 بوده و فاصلۀ بین دو تزریق 25 درجۀ میل لنگ باشد.