در این مقاله پاسخهای دینامیکی یک خودروی مفصلی حامل سیال، شامل یک تانکر استوانهای با سطح مقطع دایرهای در مانورهای حالت مانا و گذرا بررسی شده است. ابتدا یک مدل دینامیکی غیرخطی 16 درجه آزادی خودروی مفصلی توسعه داده شد و سپس با استفاده از نرمافزار تراکسیم در مانور استاندارد صحهگذاری گردید. همچنین، اندرکنش دینامیکی بین سیال و خودرو با استفاده از مدلسازی سیال درون مخزن بهوسیله روش تابع پتانسیل و یک مدل دینامیکی 16 درجه آزادی خودروی مفصلی مورد مطالعه قرار گرفته است. در روش تابع پتانسیل، گرادیان سطح آزاد سیال تحت زاویه رول و شتاب جانبی مرکز جرم واحد شبه تریلر، با فرض جریان سیال غیرویسکوز و با محاسبه گرادیان فشار تعیین میگردد. نتایج شبیهسازی، اندرکنش بین سیال و دینامیک خودرو را نشان میدهند. همچنین، بررسیهای بیشتر در این پژوهش نشان میدهد که پایداری واژگونی خودروی مفصلی حامل سیال، بهشدت تحت تاثیر تلاطم سیال درون مخزن قرار گرفته و آستانه پایداری واژگونی کمتری برای این نوع خودرو نسبت به خودروی مفصلی با بار صلب، مخصوصاً در مانور تعویض خط مشاهده گردید.