ژنراتور الکتریکی خودرو بهخصوص در خودروهای واجد شبکه انتقال داده، دارای نقش حیاتی و بسیار مهمی میباشد. بهطوریکه بروز عیب الکتریکی در ژنراتور، میتواند موجب بروز خسارات سنگینی بر سایر بخشهای سامانههای الکتریکی و الکترونیکی خودرو شود لذا عیبیابی و پایش وضعیت ژنراتور بهمنظور جلوگیری از بروز عیب در سایر بخشها از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. هدف از این مقاله پایش وضعیت و عیبیابی ژنراتور الکتریکی خودرو با استفاده از سیگنالهای ارتعاشی و سامانه استنتاج تطبیقی عصبی- فازی میباشد. ابتدا عیوب عمدی شامل قطع یک فاز، قطع مثبت رگولاتور ولتاژ، سوختن یک دیود و دو دیود مثبت مجموعه یکسوکننده ایجاد شد. سپس سیگنالهای ارتعاشی حالت سالم و حالتهای معیوب مذکور با استفاده از دو سنسور ارتعاشسنج نصبشده بر روی بدنه ژنراتور و دستگاه تحلیل سیگنالهای ارتعاشی بهمدت 30 ثانیه در دورهای 1000، 1500 و 2000 دور بر دقیقه موتور خودرو استخراج شد. پس از آن، برای تجزیه سیگنال با ویولت بستهای سطح یک، موجک پایهای که دارای بیشترین میانگین انرژی به آنتروپی شانون میباشد، بهعنوان مناسبترین موجک پایه انتخاب شد و انرژی باندهای فرکانسی اول و دوم محاسبه و بهعنوان بردار ورودی به شبکه انفیس اعمال شد. نتایج بهدستآمده در این پژوهش نشان میدهد که مدل انفیس پیشنهادی روش موثر و هوشمندی برای تشخیص و طبقهبندی عیوب ژنراتور الکتریکی خودرو با دقت خوب میباشد.