نوع مقاله : گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل
نویسندگان
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
2
استادیار، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری های ساخت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
3
دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
4
استاد، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری های ساخت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
5
دانشجوی دکتری، مهندسی هوافضا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
در سازههای هوافضایی بهدلیل نوسانات منابع تحریککننده مانند نیروی پیشران موتور، امکان بروز پدیده ناپایداری دینامیکی که پدیدهای مخرب است، وجود دارد. لذا در این مقاله پایداری دینامیکی پوستههای استوانهای کامپوزیتی چندلایه که با تقویتکننده مشبک ایزوگرید مقاوم شده است تحت بارگذاری ترکیبی نیروهای استاتیکی و متناوب با استفاده از نظریه دانل برای پوستههای جدار نازک مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از روش سفتی معادل، سفتی سازههای مشبک کامپوزیتی نیز به روش آغشتهسازی از تقویتکنندهها محاسبه شده است. بسط یک مد نرمال برای معادلات حرکت منجر به سیستم معادلات متیو- هیل میگردد. از روش بولتین برای تعیین نواحی ناپایداری برای حل معادلات متیو- هیل شده است. تأثیر مولفههای تقویتکنندههای مشبک ایزوگرید از قبیل زاویه ریبها، فاصله ریبهای محیطی و حلقوی، سطح مقطع ریبها و همچنین تأثیر نسبتهای طول پوسته استوانهای به شعاع و ضخامت به شعاع مورد آزمایش و مقایسه قرار گرفته است. اعتبارسنجی نتایج فرکانس طبیعی و پایداری دینامیکی با مقایسه با نرمافزار آباکوس و همچنین مقالات دیگر محققان صورت پذیرفته است. نتایج نشان میدهد که با کاهش زاویه ریبهای مارپیچ، در پوستههای استوانهای مشبک کامپوزیتی فرکانس اصلی ناپایداری افزایش و وسعت ناحیه ناپایداری کاهش مییابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Dynamic Stability Analysis of Composite Grid-Stiffened Cylindrical Shells under Harmonic Loads Using the Donnelly Theory
نویسندگان [English]
-
Hamid Alirezvani
1
-
Ali Davar
2
-
Mohsen Heydari Beni
3
-
Jafar Eskandari Jam
4
-
Majid Eskandari Shahraki
5
1
M.Sc., Mechanical Engineering, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
2
Assistant Professor, University Complex of Materials and Manufacturing Technology, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
3
Ph.D. student, Mechanical Engineering, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
4
Professor, University Complex of Materials and Manufacturing Technology, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
5
PhD Student, Aerospace Engineering, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
In aerospace structures, due to the fluctuations of excitation sources such as the engine propulsion, there is a possibility of dynamic instability, which is a destructive phenomenon. In this paper, the dynamic stability of composite grid-stiffened cylindrical shells under a combinational loading of static and fluctuating forces has been investigated using the Dunnelly theory for thin-walled shells. Using the equivalent stiffness method, the stiffness of composite grid structures has also been calculated by the method of reinforcements impregnation. The development of a normal mode for motion equations leads to the system of Matthew-Hill equations. The Boltin method is used to determine the instability regions to solve the Matthew-Hill equations. The effect of iso-grid mesh reinforcement parameters such as the rib angle, circumferential and annular rib spacing and the rib cross section as well as the effect of cylindrical shell length to radius and thickness to radius ratios have been tested and compared. The validation of the natural frequency and dynamic stability results has been done by comparison with Abaqus software and other researchers' articles. The results show that by decreasing the angle of the helical ribs, in the shells of composite grid cylinders, the main instability frequency increases and the amplitude of the instability region decreases.
کلیدواژهها [English]
-
Composite Grid-Stiffened Cylindrical Shell
-
Dynamic Stability
-
Donnelly Theory
-
Matthew-Hill Equations