کنترل فعال نوسانات سیستم تعلیق هواپیما با استفاده از کنترلر عصبی NARMA-L2

نوع مقاله : گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری، دانشکده، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

ارتعاشات کوچک (Shimmy)، ارتعاشات جانبی و پیچشی در چرخ هواپیما است که خود را تحریک می کند؛ و باعث بی ثباتی در عملکردهای سریع می‌شود؛ که می‌تواند به تجهیزات فرود هواپیما و بدنه آن و همچنین، در هواپیماهای تجاری، به مسافران آسیب برساند. بنابراین، کنترل و میرایی این ارتعاشات بسیار مهم تلقی می‌گردد. بدین منظور، پژوهش حاضر، به طراحی یک کنترل‌کننده با استفاده از روش عصبی نوعNARMA-L2 جهت جلوگیری از ارتعاشات کوچک در ارابه فرود هواپیما پرداخته است. کنترل‌کننده یاد شده توانایی بالایی در برابر عدم قطعیت‌های پارامتری و اغتشاشات خارجی دارد. برای بررسی عملکرد کنترلر پیشنهادی، پاسخ ارتعاشی سیستم توسط نرم افزار MATLAB شبیه سازی شده و کارایی آن با مقایسه نتایج به دست آمده از کنترلرهای گشتاور محاسبه شده مقاوم (RCTM) و تناسبی-انتگرالی-مشتق‌گیر (PID) سنجیده شد. نتایج بدست‌آمده، نمایانگر بهبود قابل ملاحظه ای در عملکرد سیستم حلقه بسته با کاهش موثر ارتعاشات در نتیجه استفاده از کنترل‌کننده پیشنهادی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Active Control of Suspension Oscillations in Aircraft by using NARMA-L2 Neural Controller

نویسندگان [English]

  • Milad Yazdanpanah 1
  • Alireza Nateghi 2
1 Corresponding author: Ph.D. Student, Faculty of Electrical Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Electrical and Computer Engineering, Shahid Sattari University of Aeronautical Engineering, Tehran, Iran
چکیده [English]

Small vibrations (Shimmy) are lateral and torsional vibrations in the aircraft wheel that excites itself and cause instability in fast functions; which can damage the aircraft's landing gear and its fuselage, as well as, in commercial aviation, this may harm passengers. Therefore, controlling and damping these vibrations is essential. For this purpose, the present study has designed a controller using the NARMA-L2 type neural method to prevent small vibrations in the aircraft's landing gear. The controller as mentioned above has a high capability against parameter uncertainties and external disturbances. To check the performance of the proposed controller, the vibration response of the system was simulated by MATLAB software, and its efficiency was measured by comparing the results obtained from RCTM and Proportional-Integral-Derivative (PID) controllers. The obtained results show a significant improvement in the performance of the closed-loop system with an effective reduction of vibrations as a result of using the proposed controller.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neural Controller
  • NARMA L-2
  • Active Control
  • Suspension Oscillations
  • Aircraft

Smiley face

Esmailzadeh E, Farzaneh K. Shimmy vibration analysis of aircraft landing gears. Journal of Vibration and Control. 1999;5(1):45-56.
[2] Gears ML. Shimmy of aircraft main landing gears. 2000.
[3] Haddadpour H, Bornassi S. The Shimmy Vibration Analysis of Aircraft Landing Gear. 2011.
[4] Pritchard J. Overview of landing gear dynamics. Journal of aircraft. 2001;38(1):130-7.
[5] Vu KT. Advances in optimal active control techniques for aerospace systems; application to aircraft active landing gear: University of California, Los Angeles; 1989.
[6] Horta LG, Daugherty RH, Martinson VJ. Modeling and validation of a Navy A6-Intruder actively controlled landing gear system. 1999.
[7] Tourajizadeh H, Zare S. Robust and optimal control of shimmy vibration in aircraft nose landing gear. Aerospace Science and Technology. 2016;50:1-14.
[8] Zhang T. Dynamic modeling and control strategies for shimmy in aircraft landing gears 2016.
[9] Burbano-L DA, Coraggio M, di Bemardo M, Garofalo F, Pugliese M, editors. Adaptive and quasi-sliding control of shimmy in landing gears. 2018 European Control Conference (ECC); 2018: IEEE.
[10] Orlando C, editor Modified simple adaptive control of aircraft NLG shimmy. AIP Conference Proceedings; 2020: AIP Publishing LLC.
[11] Li F, Zhao Y, editors. Amplitude reduction optimization of time delay semi-active control for aircraft landing gear shimmy. Journal of Physics: Conference Series; 2022: IOP Publishing.
[12] Wang Y, Jin X, Yin Y. Using nonlinear feedback control to improve aircraft nose landing gear shimmy performance. Meccanica. 2022;57(9):2395-411.
[13] El Hamidi K, Mjahed M, El Kari A, Ayad H, El Gmili N. Design of Hybrid Neural Controller for Nonlinear MIMO System Based on NARMA-L2 Model. IETE Journal of Research. 2021:1-14.
[14] Srakaew K, Sangveraphunsiri V, Chantranuwathana S, Chancharoen R, editors. Design of NARMA-L2 neurocontroller for nonlinear dynamical system. 29th International Conference on Modeling, Identification, and ontrol, Innsbruck, Austria; 2010.
[15] Al-Fallooji NS, Abbod M. Helicopter Control Using Fuzzy Logic and Narma-L2 Techniques. International Journal of Intelligent Systems & Applications. 2020;12(5).
[16] Lu F, Yan Z, Tang J, Huang J, Qiu X, Gao Y. Iterative learning NARMA-L2 control for turbofan engine with dynamic uncertainty in flight envelope. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part G: Journal of Aerospace Engineering. 2021:09544100211029814.
[17] Tourajizadeh H, Zare S. Optimal control of shimmy oscillation in aircraft nose landing gear. Modares Mechanical Engineering. 2015;15(8):207-15.
[18] Paccot F, Andreff N, Martinet P. A review on the dynamic control of parallel kinematic machines: Theory and experiments. The International Journal of Robotics Research. 2009;28(3):395-416.
[19] Celikel R, Aydogmus O, editors. NARMA-L2 controller for single link manipulator. 2018 International Conference on Artificial Intelligence and Data Processing (IDAP); 2018: IEEE.
[20] Pukrittayakamee A, De Jesús O, Hagan MT, editors. Smoothing the control action for NARMA-L2 controllers. The 2002 45th Midwest Symposium on Circuits and Systems, 2002 MWSCAS-2002; 2002: IEEE.
دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 72
شماره پیاپی 72، فصلنامه تابستان
شهریور 1402
صفحه 41-55
  • تاریخ دریافت: 27 آبان 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1401
  • تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1402