در این مقاله، با در نظر گرفتن دینامیک غیرخطی عملگر هیدرولیکی برای سیستم تعلیق فعال خودرو ابتدا یک کنترلکننده به روش لیاپانوف طراحی میشود. در این روش، بهمنظور کاهش شتابهای عمودی سرنشین و افزایش راحتی سفر مربع شتاب عمودی بهعنوان تابع لیاپانوف منتخب در نظر گرفته شده است. نتایج شبیهسازیها نشان میدهد که هر چند این کنترلکننده در کاهش شتاب عمودی موفق عمل میکند، ولی هیچ کنترلی روی عوامل مؤثر بر فرمانپذیری و پایداری خودرو ندارد. ضمن اینکه کنترلکننده طراحی شده از مقاومت خوبی در برابر تغییر پارامترهای سیستم برخوردار نیست. از این رو، در ادامه روش مد لغزشی به عنوان یک روش کنترل غیرخطی مقاوم مورد استفاده قرار گرفته است. در این راستا، سطوح لغزش طوری انتخاب میشوند که سیستم غیرخطی رفتار مدل خطی قلاب آسمانی را که یک رفتار نسبتاً مطلوبی دارد، بهطور کامل ردیابی نماید. به منظور بهبود رفتار مدل مرجع از نظر راحتی سفر، با در نظر گرفتن محدودیتهای فضای کاری سیستم تعلیق و ایجاد مصالحه بین راحتی سفر و فرمانپذیری، یک کنترلکنندهی بهینهی LQR با ماتریسهای وزنی قابل تنظیم برای مدل قلاب آسمانی نیز طراحی شده است. نتایج شبیهسازی ها نشان میدهد که مدل غیرخطی سیستم تعلیق با کنترل کننده مدلغزشی بهخوبی میتواند رفتار مدل مرجع جدید قلاب آسمانی بهبود یافته را دنبال کند. همچنین، کنترلکننده مد لغزشی در برابر تغییر پارامترها رفتار مناسبی از خود نشان میدهد.
هاشمی پور, سید حمید, میرزایی, مهدی, & علیزاده, قاسم. (1389). طراحی یک کنترلکنندهی غیرخطی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با در نظر گرفتن محدودیتهای عملی. مکانیک هوافضا, 6(3), -.
MLA
سید حمید هاشمی پور; مهدی میرزایی; قاسم علیزاده. "طراحی یک کنترلکنندهی غیرخطی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با در نظر گرفتن محدودیتهای عملی", مکانیک هوافضا, 6, 3, 1389, -.
HARVARD
هاشمی پور, سید حمید, میرزایی, مهدی, علیزاده, قاسم. (1389). 'طراحی یک کنترلکنندهی غیرخطی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با در نظر گرفتن محدودیتهای عملی', مکانیک هوافضا, 6(3), pp. -.
VANCOUVER
هاشمی پور, سید حمید, میرزایی, مهدی, علیزاده, قاسم. طراحی یک کنترلکنندهی غیرخطی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با در نظر گرفتن محدودیتهای عملی. مکانیک هوافضا, 1389; 6(3): -.