ناپایداری آیروالاستیک که دربرگیرنده آثار متقابل تداخل سازه-سیال میباشد، یک پدیده مهم در طراحی هواگردها به شمار میرود. مقاله حاضر به بررسی رفتار آیروالاستیک و ناپایداری فلاتر بال هواپیما میپردازد. در این راستا، به منظور شبیهسازی سازه، روش اجزاء محدود با فرض جزء پوسته به همراه آثار غیرخطی ناشی از تغییر شکلهای بزرگ هندسی، بهکار گرفته شده است. همچنین، برای شبیهسازی جریان، از روش پانل غیردائم استفاده شده است. ویژگی بارز این تحقیق اضافه نمودن توانایی تحلیل رفتار آیروالاستیک در نرمافزار تجاری ANSYS است. بدین منظور، کد محاسبات آیرودینامیکی در محیط نرمافزار MATLAB تهیه شده که قابلیت تبادل اطلاعات بین دو نرمافزار را دارا میباشد. در نهایت، برای بررسی قابلیت کد تهیه شده در تحلیل مسائل آیروالاستیک، بال آگارد 445.6 بررسی شده است. نتایج بهدست آمده، در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی، نشاندهنده دقت نسبتا بالای روش حاضر میباشد.
روحی دهکردی, ایمان, شاهوردی, حسین, صالح زاده نوبری, علی, & خلیلی, آرزو. (1390). بررسی عددی ناپایداری آیروالاستیک یک بال هواپیما مبتنی بر روش اجزاء محدود و پانل غیردائم. مکانیک هوافضا, 7(4), -.
MLA
ایمان روحی دهکردی; حسین شاهوردی; علی صالح زاده نوبری; آرزو خلیلی. "بررسی عددی ناپایداری آیروالاستیک یک بال هواپیما مبتنی بر روش اجزاء محدود و پانل غیردائم", مکانیک هوافضا, 7, 4, 1390, -.
HARVARD
روحی دهکردی, ایمان, شاهوردی, حسین, صالح زاده نوبری, علی, خلیلی, آرزو. (1390). 'بررسی عددی ناپایداری آیروالاستیک یک بال هواپیما مبتنی بر روش اجزاء محدود و پانل غیردائم', مکانیک هوافضا, 7(4), pp. -.
VANCOUVER
روحی دهکردی, ایمان, شاهوردی, حسین, صالح زاده نوبری, علی, خلیلی, آرزو. بررسی عددی ناپایداری آیروالاستیک یک بال هواپیما مبتنی بر روش اجزاء محدود و پانل غیردائم. مکانیک هوافضا, 1390; 7(4): -.