در این مقاله فرایند ماشینکاری شیمیایی ایرفویل یک نوع پره توربینی فورج شده از جنس آلیاژ تیتانیوم Ti-6Al-4V بررسی شده است. بدین منظور ابتدا پره مورد نظر بهروش فورج داغ شکلدهی شده است، سپس ساختار متالورژیکی آن مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از میکروساختار و روش سختی سنجی، لایه آلفای سطحی بررسی و اندازهگیری شده است. در مرحله بعدی فرایند ماشینکاری شیمیایی جهت باربرداری لایه آْلفای سطحی مطالعه شده است. برای ماشینکاری از محلول شیمیایی اسیدنیتریک و اسیدفلوریک استفاده شده است. بررسیها نشان میدهد که ضخامت لایه آلفای سطحی در سطح ایرفویل فورج شده قابل توجه بوده و محلول شیمیایی مذکور میتواند لایه آلفای سطحی را بهطور کامل از سطح ایرفویل حذف کند. باربرداری از سطح ایرفویل تقریباً یکنواخت بوده و نرخ باربرداری با افزایش دما افزایش مییابد. همچنین با پیشروی عملیات، ابتدا بهدلیل گرمازا بودن واکنش و تولید حرارت، نرخ باربرداری افزایش مییابد و سپس با کاهش غلظت اسیدها، نرخ باربرداری کاهش مییابد.