این مقاله بهمنظور رهگیری اهداف متحرک در صفحه و بر اساس دادههای زاویه رویت هدف، توسط دو ایستگاه زمینی تنظیم شده است. دیدگاههای اشاره شده در این مقاله قابلیت بهکارگیری مستقیم در حوزه رهگیری اهداف زمینی و دریایی را دارا میباشد. بهکمک روشهای تخمین مانند فیلتر کالمن توسعهیافته مرتبه اول و مرتبه دوم، فیلتر کالمن خنثی و استفاده از تئوری هموارسازی تلاش شده است، با غلبه بر نویز موجود در دادههای اندازهگیری، تخمین هرچه دقیقتری از موقعیت هدف بهدست آید. در راستای درک کمّی از عملکرد فیلترهای فوق، شبیهسازی بهمنظور رهگیری یک شناور در مسیر حرکت از خلیج فارس بهسمت دریای عمان انجام شده است. با انجام شبیهسازی بهصورت مونت کارلو، یکسانبودن تقریبی عملکرد فیلترهای کالمن توسعه یافته مرتبه اول و مرتبه دوم و فیلتر کالمن خنثی در این مسئله نشان داده شده است. علاوه بر این ملاحظه میشود با استفاده از تئوری هموارسازی و اعمال آن بر هریک از فیلترهای فوق، خطای حاصل از تخمین موقعیت هدف، به مراتب کاهش یافته و در حدود سه برابر بهبود مییابد.در انتها با توجه به دینامیک سیستم و با مد نظر قرار دادن دقت و حجم پردازش مورد نیاز، استفاده از فیلتر کالمن توسعهیافته مرتبه اول به همراه تئوری هموارسازی پیشنهاد شده است.