آنالیز مودال پره بالگرد با روش‌های جرم‌های متمرکز و تست تجربی

نویسندگان

تهران انتهای اتوبان بابایی بعد از پل لشکرک شهرک ولایت بلوک 310 واحد 2

چکیده

محدوده­ی عملکرد مطمئن پره به لحاظ عدم بروز پدیده تشدید در شرایط مختلف کاری روتور با استفاده از روش آنالیز مودال مشخص می­شود. با توجه به اینکه پره­های فلزی یا کامپوزیتی بالگردها دارای انعطاف­پذیری خاصی می­باشند، که در سرعت­های مختلف منجر به تغییر شکل این سازه در صفحات مختلف می­گردد، این تغییر شکل­ها می­تواند اثر زیادی بر روی عملکرد آیرودینامیک بالگرد داشته باشد. تحلیل دینامیکی پره­های بالگرد براساس مشخصات دینامیکی این سازه، در سرعت­های دورانی مختلف انجام می­شود و در این مقاله نیز تحلیلی براساس روش­های جرم­های متمرکز  (روش مایکل­اشتاد و المان محدود) و تست مودال بر روی سازه روتور انجام شده، که تحلیل المان محدود به دو روش نرم افزاری و تحلیلی صورت گرفته است. تست مودال برای صحه­گذاری و مقایسه با روش­های جرم­های متمرکز در دو حالت استاتیکی و دینامیکی با سرعتی ثابت، بر روی سازه روتور انجام شده است. با مقایسه نتایج حاصل از هر دو روش و پس از اطمینان از وجود تطابق بین نتایج روش­های جرم­های متمرکز و نتایج تجربی، تجزیه و تحلیلی مطابق شرایط کاری روتور صورت گرفت و در نهایت دیاگرام کمپل رسم گردید. بر طبق این دیاگرام مشخص شدکه هیچ­گونه مشکل رزونانسی در پره­ی روتور به­وجود نیامده است، ضمن اینکه تطابق قابل قبولی بین نتایج عددی و تجربی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها