در این مقاله، پایداری استاتیکی و دینامیکی یک قایق پرنده در مود طولی در شرایط پرواز با سرعتها و ارتفاعهای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد. سپس از دو روش مختلف برای کنترل ارتفاع قایق پرنده استفاده شده است. منطق فازی و ترکیب آن با کنترلرهای تناسبی- انتگرالی- مشتقی. مزیت اصلی استفاده از روش کنترل فازی این است که با این روش سامانه تطبیقپذیری بیشتری نسبت به سایر کنترلکنندههای مدل مبنای معمول دارد. برای انجام طراحی سامانه کنترل نگهدارنده ارتفاع یک قایق پرنده، از یک مدل دقیق سامانه اثر سطحی در فرم فضا حالت و ضرایب آیرودینامیکی یک مدل قایق پرنده استفاده شده است. کنترلکنندهها در یک مرحله شبیهسازی با نرمافزار متلب مورد مقایسه قرار گرفتهاند. نتایج شبیهسازی رضایتبخش بوده و کنترلکننده فازی کارایی و دقت بیشتری نسبت به روش مدل مبنای معمول از خود نشان داده است.