1
تهران- لویزان- دانشگاه صنعتی مالک اشتر- مجتمع دانشگاهی هوافضا
2
1
چکیده
در این مقاله، به مسئله تاثیرالزامات سامانه انطباق عوارض زمینی در طراحی مسیر بهینه و مقید برای وسایل پرنده بدون سرنشین که ملزم به پرواز برفراز عوارض زمینیدر ارتفاع پایین هستندپرداخته شده است. باتوجه به اینکه در بعضی پرندهها از سامانه مزبور بهعنوان سامانه کمک ناوبری استفاده میشود، این سیستم در مناطق ناهموار کارایی بیشتری دارد و با توجه به اینکه الگوریتمهای طراحی مسیر بهینه عموماً سعی در عبور مسیر از مناطق هموار و کمارتفاع دارند، با این تناقض، تامین الزامات این سیستم کار پیچیدهای است. در این مقاله سعی در ارائه مسیر بهینه و مقید با تضمین بهکارگیری سامانه انطباق عوارض زمینی شده است. بدینمنظوربا توسعهالگوریتمی مبتنی برشبکه جریان لایهای روی دادههای دیجیتالی عوارض زمینی و بهکارگیری معادلات دینامیک سهبعدی پرنده در فضای گسسته همراه بااعمال قیود دینامیکیو تابع هزینه،مدل کاملیاز پارامترهای تاثیرگذار سامانه مزبور در آن لحاظشدهاست.الگوریتم حاصله با اعمال شرایط اولیهو در کمترین زمان ممکن، مسیر بهینه و مقیدی تولید میکند که محدودههای مجاز پارامترهای تاثیرگذار سامانه مزبور در آن تامین شده است. نتایج عددی شبیهسازی، صحت این مسئله رانشان میدهد.