هدف مقاله حاضر، طراحی مفهومی یک حامل انسان دومرحلهای با بوسترهای جانبی میباشد. به همین منظور، ابتدا برای دستیابی به یک نقطه طراحی، از فن طراحـی آماری استفاده نموده و سپس با استفاده از شبیهسازی دو درجه آزادی و انجام محاسبات جرمی- انرژیتیک نسبت به صحهگذاری فرآیند طـراحـی آمـاری، اقدام شده است. در ادامه بهمنظور بهینهسازی طراحی مفهومی اولیه، از رویکرد بهینهسازی طراحی چندموضوعـی استفاده شده است. ساختار درنظر گرفته شده برای طراحی بهینه چندموضوعی، همـه در یک مــرحله و الگوریتم بهینهساز بهکار رفته، الگوریتم ژنتیک میباشد. بهمنظور دستیابی به دقت بیشتر، از روش سیمپلکس با بهکارگیری نتایج حاصل از الگوریتم ژنتیک بهعنوان الگوریتم ترکیبی استفاده شده است. با انجام فرآیند بهینـهسازی، در نهایت بـه کاهش جرمـی حـدود 4 تـن از وزن استارتـی موشک نسبت به نتایج شبیهسازی معمولی دست یافته و همانطور که مشخص است کاهش در جرم استارتی عامل اصلی کاهش هزینه تولید و پرتاب سامانههای فضایی خواهد بود.
روشنیان, جعفر, دارایی, حسین, & زارع, هادی. (1393). بهینهسازی طراحی مفهومی چندموضوعی ماهوارهبر حامل انسان با استفاده از الگوریتم ترکیبی. مکانیک هوافضا, 10(4), -.
MLA
جعفر روشنیان; حسین دارایی; هادی زارع. "بهینهسازی طراحی مفهومی چندموضوعی ماهوارهبر حامل انسان با استفاده از الگوریتم ترکیبی". مکانیک هوافضا, 10, 4, 1393, -.
HARVARD
روشنیان, جعفر, دارایی, حسین, زارع, هادی. (1393). 'بهینهسازی طراحی مفهومی چندموضوعی ماهوارهبر حامل انسان با استفاده از الگوریتم ترکیبی', مکانیک هوافضا, 10(4), pp. -.
VANCOUVER
روشنیان, جعفر, دارایی, حسین, زارع, هادی. بهینهسازی طراحی مفهومی چندموضوعی ماهوارهبر حامل انسان با استفاده از الگوریتم ترکیبی. مکانیک هوافضا, 1393; 10(4): -.