بهینه‌سازی عملکرد سازه جدارنازک فروریزشی، در برخورد دینامیکی به‌روش طراحی آزمایش‌ها

نویسندگان

چکیده

در مقاله حاضر، فرایند بهینه‌سازی یک هندسه جدارنازک فروریزشی جاذب انرژی برمبنای روش طراحی آزمایش‌ها ارائه شده است. بهینه‌سازی برای بیشترین قابلیت جذب انرژی و کمترین شوک برخورد انجام شده است. بر این اساس، تعداد چهار پارامتر کنترل هندسه انتخاب شده است، که برای هریک دو سطح مقداری پیش‌فرض مورد استفاده قرار داده شده است. در مجموع 16 مدل عددی با هندسه متفاوت تهیه و رفتار فروریزشی این هندسه‌ها به­صورت مدل پوسته سه‌بعدی در نرم‌افزار LS-Dyna شبیه‌سازی شده است. مدل ماده مورد استفاده برای جاذب آلیاژ آلومینیمی، با رفتار الاستیک- پلاستیک است که مشخصات آن از آزمون کشش استخراج شده است. مدل عددی جاذب در مجاورت سطوح تکیه‌گاهی و نگه‌دارنده و در برابر برخورد دینامیکی جرم متحرک با انرژی مشخص در راستای محوری تحلیل شده است. مقایسه نتایج شبیه‌سازی و بررسی براساس روش طراحی آزمایش‌ها به تعیین شکل و میزان اثرگذاری پارامترهای تغییرداده‌شده و ترکیب اثر آنها بر رفتار نمونه جاذب منتهی شده است. نشان    داده­شد که، اهمیت ضخامت سازه جاذب در رفتار آن قابل توجه است. همچنین، مشاهده شد که علاوه­بر این‌که شعاع انحنا، در انتهای بسته هندسه عاملی مهم در تعیین مشخصات رفتار سازه جاذب است، بلکه بیشترین تاثیر را دارا است. علاوه­بر این، برای تایید مدل عددی استفاده­شده یک مساله شبه‌استاتیکی مشابه مورد تحلیل قرار داده شده است و با نتایج حاصل از آزمون آزمایشگاهی مقایسه شده است که هم­خوانی مناسب نتایج کیفیت مناسب شبیه‌سازی را تایید می‌کند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Improving  H Control using new Robust Model Reference Sliding-Fuzzy Algorithm for High Speed Train Active Suspension System

چکیده [English]

Designing train active suspension system is one of the most important issues in high speed train industry. The
conventional passive suspension system can't provide requirements for development of high speed trains, according to
increasing speed of train. In this paper, to improvement of coupe oscillations against external disturbances from railway
irregularity and changing in coupe mass as compartment as parameter uncertainties, the hybrid model reference sliding
mode control with fuzzy regulator and the
 H method is used. The purpose of this paper is designing and comparison
between robust controllers for high speed train active suspension system using the improved sliding mode and  H
methods, this reduces the oscillations and lateral acceleration of coupe, improves train stability and passenger comfort,
while moving at high speeds. Motivation for the choice of robust approach in this paper is to improve the system
performance against presence of parameter uncertainties and model uncertainties and external disturbances. In sliding
mode method, sliding surface is defined as a proportional-derivative function of adaptation error. Then, the controller
has been designed in considering the parameter uncertainty. Defining the decision parameter and using a fuzzy system,
to improving performance quality of designed controller, is the innovation of this paper.  H robust controller has been
used in order to reduce the vibration of the train coupe.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Train Active Suspension
  • Robust Control
  • Sliding Mode
  •  H Controller
  • Parameter Uncertainty